Co je to A/B testování
A/B testování je metoda, která vám umožní porovnat efektivitu webových stránek. Řekne vám především, jak vaši uživatelé stránky vnímají, co se jim líbí a na co raději klikají. Můžete tak testovat texty u představení produktů, barevné provedení a popisy tlačítek, různé bannery a mnoho dalšího.
4 důvody proč testovat web
- Větší míra konverze
- Sledování chování uživatelů
- Objektivní a efektivní hodnocení prvků na stránce
- Šetření výdajů – možná stačí změnit barvu tlačítka, nemusíte hned redesignovat celý web
Jak na A/B testování v 5 krocích
1. Analýza slabin
Vyberte slabé místo, které chcete testovat. Testovat můžeme prakticky cokoli, text, obrázky, bannery, tlačítka. Lze ale také testovat třeba různé typy slev a nabídek pro stávající zákazníky.
2. Budoucí metrika
Na začátku si určíte cíl, kterého chcete dosáhnout a zvolíte adekvátní metriku. Nejčastěji měříme konverze, tedy to zda zákazník odeslal poptávku či nakoupil, ale můžeme měřit například i čas strávený na stránce (tedy to, zda uživatelé čtou obsah nebo jen překlikávají dál).
3. Časové období
I děti ví, že: Statistika nuda je, má však cenné údaje. Důležité je mít velkou testovací skupinu a tudíž zvolit dostatečně dlouhé testovací období. Pokud každý den stránky navštíví 1000 uživatelů, stačí testovat týden. Pokud web navštíví jen desítky uživatelů, testujte třeba i několik měsíců. Při testování se nevyplatí spěchat. Naším cílem je zjistit, jak vylepšit podobu stránek a dosáhnout vyšších konverzí.
4. Dvě testovací verze
Připravte dvě verze testu. Každá verze se bude zobrazovat části uživatelů. Můžete polovině uživatelů ukazovat variantu A a druhé variantu B, nebo variantu B ukazovat každému třetímu návštěvníkovi. Podle jejich reakcí následně budete vybírat vítěze. Testujte vždy dvě varianty mezi sebou – koneckonců metoda se jmenuje A/B testování nikoli A/B/C/D. Netrénujete abecedu, ale vybíráte funkční řešení.
5. Efektivní vyhodnocení
Blížíte se do finále. Skončilo testovací období a můžete vyhodnotit výsledky. Podle údajů z Google Analytics zhodnoťte, která varianta se uživatelům líbila víc. Případně testujte dál, pokud jsou výsledky nejasné nebo nemáte dostatek dat.
Jak jsme testovali v AITOMu tlačítko
V AITOMu jsme se rozhodli, že zkusíme změnu. Obvykle na našich stránkách najdete zelená tlačítka. To proto, že je to naše korporátní barva a také proto, že zelenou muži i ženy hodnotí pozitivně. Rozhodli jsme se zariskovat a vyzkoušet oranžová a hnědá tlačítka.
Barvy totiž mají velký vliv na naší psychiku a rozhodování. Oranžová barva je sice poměrně agresivní, ale při nákupu v nás evokuje férovou nabídku a dostupnost. Hnědou barvu často vnímáme jako garanci spolehlivosti. Zajímavou infografiku v angličtině o tom, jak barvy ovlivňují konverze, najdete zde.
Jako metriku jsme zvolili konverzi – v našem případě vyplnění poptávkového dotazníku. Tlačítko chceme testovat půl roku. Testování jsme spustili na konci května, zatím jsme tedy v půlce, ale už můžeme sledovat výsledky.
Google Analytics porovnává nové varianty i vzhledem k původní zelené. Zatím o poznání vede oranžové tlačítko:
A/B testování je základní metodou, jak zkoumat chování uživatelů. Existují samozřejmě i výrazně komplexnější a složitější metody testování. Například pomocí multivariantních testů můžete testovat i několik prvků na stránce. Takové testování je ale složité a správné vyhodnocení vyžaduje zkušenosti.
Chcete také zlepšit konverze nebo jen zjisti, tak se vaši zákazníci chovají? Ozvěte se nám. Pomůžeme vám otestovat kritické prvky a nalézt optimální řešení.