O úvodní přednášku se postaral Jan Tichý (SEO
konzultant, analytik, MedioInteractive). Nosnou myšlenkou přednášky byla
otázka, jak by vypadal svět bez
vyhledávačů. Jan Tichý se ukázal jako dobrý řečník, a tak poutavou formou
(příklad cargo kultu) vysvětloval, proč se soustředit na budování obsahu na
sociálních sítích, blozích nebo diskuzních fórech. Relevance a popularita
stránek jdou ruku v ruce, zpětné odkazy ustupují. Budování relevance a
popularity však chce jasný plán a cíle, nejlépe za pomoci klientů, kteří již
sami (vědomě či nevědomě) změnili způsob hledání informací. Již ne vyhledávače,
ale sociální sítě světem vládnou…
Druhým přednášejícím byl Zdeněk Dvořák (Linki.cz)
s přednáškou Sny o linkbuildingu.
Úvodní část přednášky byla bohužel mimo téma o
současnosti a budoucnosti SEO. Vysvětlovat odbornému publiku, jak vznikl
koncept odkazů nebo jak se měnila funkce odkazů, není úplně relevantní. Naštěstí
takto nevypadala celá přednáška. Přes témata jako hodnocení rizik a myšlenkové
mapy se přednášející dostal k podstatnějšímu tématu, kterým byla změna
práce linkbuildera. Zdeněk Dvořák ho nově popsal jako tykadlo trhu, které
sleduje trendy a novinky. Díky procházení webů hledá nová témata, vidí problémy
zákazníků a buduje nové vztahy. V novém podání je linkbuilder především
obchodník a člen týmu, který se aktivně podílí na celkové obchodní strategii.
Třetí přednáška byla věnována praktické
ukázce linkbaitingu a Martin
Matějka (konzultant, majitel obchodu SmallCars.cz) ji uvedl
jako Chytrý linkbuilding v praxi.
Tvorba zajímavého obsahu, který láká ke sdílení a šíření (linkbaiting), se
nemusí omezovat jen na články, komentáře, videa či fotky. Na eshopu Smallcars
nám Martin Matějka představil myšlenku, že e-shop může být nejen prodejním, ale
také komunitním místem. Základem je pochopení potřeb zákazníka a vymyšlení
vhodné strategie. „Dejte zákazníkům něco,
čím se pochlubí i bez práce,“ řekl přednášející a vysvětlil princip
virtuální garáže, díky které se zvedly prodeje na e-shopu, ale především značně
posílil odkazový profil. Tedy shrnuto, zapojte zákazníky do tvorby obsahu, nechte
je vyjádřit vlastní názor, získejte od nich recenze či hodnocení a nebojte se
dělat neziskové věci.
Autor následující přednášky Antonín Cicvárek prezentoval
problematiku, kdo má vlastně dělat SEO
u firemních stránek? Je vhodnější konzultant,
agentura, nebo zaměstnanec? Dle jeho závěru se mají na SEO strategii podílet
především lidé, kteří rozumějí danému oboru podnikání. Což nutně nemusí být třeba
nezávislý SEO konzultant. Podle něho se například schopný zaměstnanec SEO naučí
a celkově to bude mít pro firmu větší přínos. Toto tvrzení dokazoval na
příkladu vhodnějšího výběru rozšiřujících klíčových slov u parametrů vozidel,
které by problematiky neznalý člověk opomněl.
Pavel Ungr (senior SEO konzultant, lektor, H1.cz) neplánovaně zaskakoval za
Jaroslava Hlavinku, který jaksi nedorazil. To však přítomným jistě nevadilo,
protože se věnoval zajímavému tématu Za
SEO krásnější – Penguin 2.0. Pokud vám po 23. 5. 2013 propadly webové stránky
ve výsledcích vyhledávání na Googlu, důvody mohou být následující: duplicity
v obsahu, přeoptimalizace (velká frekvence klíčových slov), zakázané
praktiky (uvedené ve Webmaster tools, black-hat SEO), reklamní články, texty
bez kontextu a smyslu a podobně. Jaké má být nové SEO? Důvěryhodné, sociální, přirozené,
pomáhající.
O pobavení účastníků konference se (asi)
nechtěně postaral Štěpán
Škrob (produktový manažer na fulltextovém vyhledávání
Seznam.cz). Přednášel na téma „Jak se ladí relevance vyhledávače“. Téma však
bylo pro přednášejícího nějak neuchopitelné, chybělo jasné cílení, takže
v závěru se mnozí ptali, o čem to vlastně bylo. Bouřlivý smích vzbudily
věty typu: „Vypozoroval jsem, že obsah na webu je důležitý.“ Přednáška
tak celkově vyzněla dosti fádně a nepřipraveně, byť mnohé pobavila.
Na závěr přednášel známý „SEO guru“ Marek Prokop. Ten snad jako jediný
naplnil druhé téma konference, tedy budoucnost
SEO. Po úvodním zamyšlení, zda tu budou vyhledávače ještě za pět let či jak
se mají chovat firmy, aby přežily možné proměny, nastolil téma Web (e-shop) jako vydavatelství. Podle
jeho názoru nepřežijí SEO agentury v současné podobě změny na trhu. Je
nutné se více věnovat poradenství ve smyslu zapracování SEO do firemní kultury,
nastavení firemních procesů a zapojení samotných zaměstnanců (třeba do tvorby
obsahu, vždyť jsou to odborníci v daném segmentu). Novým cílem tedy nebude
práce na klasické optimalizaci pro vyhledávače, ale tvorba metodiky či
zaškolení lidí.
Tím „nejlepší SEO konference v Praze a přilehlém vesmíru“
skončila. Pro návštěvníky však spíše než nové směry v SEO shrnula současné
poznatky v oboru. Určité vize nastínil Marek Prokop, byť jsou pro mnohé
kontroverzní. Ale o to na konferencích přeci jde, nebo ne?
Článek na téma porovnání SEOrestartu a BarCampu Brno, který se konal hned další den, naleznete v dalším článku do kolegy Davida.