PPC kampaně se neumí řídit samy. I přesto, že se o to např. Adwords vehementně snaží zaváděním dalších a dalších novinek na poli automatizace, k řízení PPC je potřeba „klik specialisty“ z masa a kostí. V AITOMu se o PPC kampaně stará Jakub, vtipálek s nejdelšími vlasy z našich marketérů. Pojďme se společně podívat, kde začíná jeho práce!
Kde začíná práce na PPC kampaních?
Chce klient využít placené inzerce ve vyhledávání Seznamu či Googlu nebo v nejlepší variantě v obou vyhledávačích? Prvním krokem Jakuba je zpracování analýzy klíčových slov, kterou vytváří pomocí Plánovače klíčových slov v systému Google Adwords a Návrhů klíčových slov v systému Sklik. Díky analýze klíčových slov klient vidí, jak lidé na webu vyhledávají, jaká klíčová slova jsou v souvislosti s jejich oborem nejhledanější a jaká je konkurence na zmíněné klíčové slovo.
Důležitým krokem je nastavení vylučujících slov, nechceme přece platit Googlu a Seznamu za mylné kliknutí. Jeden příklad za všechny:
Na e-shopu levnemapy.cz prodáváme mapy a glóbusy. Háček je v tom, že Globus je také obchodní řetězec, proto toto slovo vyloučíme, aby lidé hledající obchod Globus nepřišli na naše stránky a my neplatili Googlu či Seznamu za tohoto zbloudilce. Proto raději volíme konkrétnější slova jako svítící glóbus, glóbus země nebo zeměpisný glóbus, aby byla reklama co nejrelevantnější.
PPC specialista v roli taktika i psychologa
Další práce PPC specialisty je správné nastavení rozpočtu pro kampaně, hraní si se slovy, sledování vývoje kampaní, testování reklam a v případě nezdaru následná změna taktiky. Jaký by tedy „klik specialista“ měl být? Především taktik, hračička, psycholog. Musí se umět vcítit do potencionálních zákazníků, kteří sedí za monitorem a chystají se hledat své zboží, službu, svou informaci.
My v Česku máme jednu velkou výhodu, máme kromě Googlu také svůj Seznam. To umožňuje PPC specialistům větší možnosti. Vidí Jakub nějaký zásadní rozdíl mezi Adwords a Sklik? „Určitě, každý systém má svá specifika. Například správa kampaní Seznamu Sklik vám dokáže ukázat všechna hledaná klíčová slova, která uživatelé použili a zobrazili se jim vaše reklamy, kdežto systém Adwords od Googlu vám zobrazuje pouze, co uzná sám za vhodné. Přehledy v Adwords navíc neobsahují 100 % všech hledaných výrazů.“
Práce PPC specialisty se dotýká všech sfér online marketingu. Například analýza klíčových slov pomáhá jak PPC specialistům, tak i ostatním online marketérům, pro copywritera je dokonalým vodítkem k tvorbě obsahu stránek a tzv. landing page. Ta slouží nejenom jako cílová stránka pro PPC kampaně, ale je nezbytná také pro vaše SEO, protože přivádí zákazníky z přesně zacílených klíčových slov. Proto je mnohem vyšší šance, že si vaše zboží zákazník objedná. PPC kampaně jsou skvělé pro rozjetí vašeho online podnikání a získání nových zákazníků, proto je určitě neopomínejte!
Přečtěte si předchozí díl: Copywriter jméno mé: díl VII.