Jak už samotný název napovídá, Real Time Analytics umí zobrazit informace o návštěvnících, kteří se právě nacházejí na konkrétní sledované stránce, a to v reálném čase.
Kde Real Time najít?
V profilu daného webu v Google Analytics je umístěn horní panel Home. V levém sloupci jsou tři sekce – Real Time, Intelligence events a Dashboards. Výběrem Real Time se objeví obrazovka, která bude vypadat obdobně jako ta na obrázku. Zobrazuje současná data o návštěvnících stránky. Rozdíl je ale ten, že se jedná o zobrazení v reálném čase.
K čemu slouží dané přehledy?
Přehled „Right now“ ukazuje počet návštěvníků, kteří se v dané chvíli nacházejí na sledovaném webu. Kromě toho je také k dispozici srovnání poměru nových návštěvníků s těmi, co se na stránku znovu vracejí. Toto porovnání lze využít i k filtraci sledovaných skupin.
V dalším přehledu „Pageviews“ se ukazuje frekvence zobrazení stránek, i to je v reálném čase. Ve větším poli je uveden počet zobrazení za posledních 30 minut a v tom menším dokonce za posledních 60 sekund.
Netřeba popisovat to, co všichni analytici běžně používají, proto k ostatním reportům již není nutné cokoli dalšího dodávat. Prakticky se shodují s klasickými reporty, jak jsme u Google Analytics zvyklí. Zásadní kouzlo a rozdíl Real Time oproti klasickým reportům je právě v onom reálném čase.
Proč tedy „analytické divadlo“?
Za dobu, co přehled Real Time používám, jsem zjistil, že jde ve velké míře o dost návykovou věc. Člověk si po nějaké době používání začíná nevědomky filtrovat a pozorovat návštěvníky téměř jednotlivě. Často je z údajů možné vysledovat i jakési životní příběhy návštěv webu. Sledování Real Time ve větší míře se proto může změnit spíš v takové divadlo. Bez jakéhokoli zásadního důvodu tím potom trávíte poměrně dost času, který by se rozhodně dal využít i mnohem efektivněji.
S trochou nadsázky si ale dokážu představit, že opravdový zážitek při sledování takového přehledu mohou zaznamenat například analytici webů s erotickým nebo jinak specifickým obsahem.
Podle mého názoru je Real Time Analytics určitě výkonný a zajímavý nástroj. Ale vzhledem k tomu, že zase tolik přínosných a podstatných informací neposkytuje, vnímám ho z větší míry pouze jako vysoce návykové zpestření. Já osobně se raději nenechám strhnout „zábavným divadlem“ a k přesným analýzám budu využívat především dlouhodobé přehledy.