Vývoj webových stránek v jejich mobilních verzích bychom dnes určitě neměli podceňovat. Statistiky jasně ukazují, že šetřit na nich se nemusí vždy vyplatit. Zatímco v lednu roku 2011 prohlížela webové stránky přes mobilní zařízení 4 % uživatelů, o rok později jsou čísla dvojnásobná. To už není žádné zanedbatelné číslo. Z 10 000 uživatelů může být těch 8 % vašich 800 potenciálních zákazníků. Nepředpokládá se, že by se tendence růstu snižovala, ba naopak. Používání smartphonů a obliba tabletů stále poroste.
Nyní žijeme v době rozličných displejů. Na stolech máme obří monitory obrazovky, na pracovní cesty si s sebou bereme notebooky a jiné malé „srandy“, v pohodlí gauče nebo v dopravních prostředcích se díváme do tabletů a chytré telefony s trvalým připojením na internet máme stále při sobě. Právě tablety a smartphony se dnes hojně rozšiřují. Nebude to dlouho trvat a telefon s velkým displejem a webovým prohlížečem bude mít opravdu každý.
Jenže to je právě to. Jak dostat webovou stránku, která je „dělaná“ pro obrazovku notebooku, do mobilního telefonu? Tam se nemůže vejít a nám zbude jen prstem šoupat sem a tam, abychom našli požadovanou informaci. Řešení existují.
Webové stránky pro mobilní telefony
Prvním a vcelku jednoduchým řešením je udělat verzi webových stránek optimalizovanou pro mobilní telefon. Většinou se k existujícím stránkám vyrobí nový vzhled a rozložení. Omezí se datově náročné a z hlediska obsahu ne příliš podstatné prvky. Díky rozpoznávání zařízení se pak uživateli zobrazí stránka v odpovídající podobě.
V telefonu dojde k přesměrování na přehlednou verzi, která není datově náročná a vše funguje svižně i na pomalém mobilním připojení. Stejně tak se web může správně zobrazit i na tabletu.
Příklad zobrazení webu v jeho desktopové a mobilní verzi pro LIAD s.r.o.
Většinou je mobilní verze na URL adrese, která místo prefixu www používá m. Uživatel si proto v patičce stránky může sám přepnout, jakou verzi chce zobrazit, pokud mu automaticky předložená nevyhovuje.
Taková optimalizace je dnes již očekávaným standardem. Zvláště velké zpravodajské portály investovaly do svých mobilních verzí a právě u nich návštěvnost z mobilních zařízení vzrostla nejvýrazněji.
Responzivní webdesign
Další možností je pak responzivní webdesign neboli přizpůsobivý webdesign. Jde o dynamickou změnu vzhledu stránek a přizpůsobení se v závislosti na momentální velikosti okna. Metoda je návrhově i implementačně náročnější, ale výsledek stojí za to. Můžeme vyrobit na míru šitý design tak, aby se vždy dokonale využila plocha k zobrazení. Toto řešení si zvolil například internetový magazín, který se věnuje webdesignu – www.smashingmagazine.com (zkuste si měnit velikost okna svého prohlížeče).
Web se umí flexibilně přizpůsobit. Zobrazení bude správné bez ohledu na to, zda zrovna používáme mobilní telefon, tablet nebo počítač s full HD displejem. Investice do takového řešení je však podstatně vyšší a je na každém, jaké řešení si zvolí.