V poslední době jsme byli svědky procesu, kdy kamenné prodejny
rozšiřovaly svůj prodejní kanál o internetový prodej a naopak internetové
obchody zakládaly pobočky či prodejny. Důvod je v obou případech jasný, zvýšit
prodej, zasáhnout větší okruh zájemců, seznámit potenciální zákazníky se
svými produkty.
Bohužel v uvedených případech prodejci
přistupují k jednotlivým prodejním kanálům zcela odděleně. Své prodejní
aktivity rozdělují, místo aby je slučovali a vzájemně propojovali. Nevyužívají
tak potenciál, který se jim nabízí. V čem má takové spojení výhodu?
Zákazník, který zvažuje nějaké nákupní
rozhodnutí, zjišťuje informace z více zdrojů. Již neplatí dřívější postup,
že zákazník uvidí reklamu, jde do obchodu (kamenného, internetového) a zboží
si koupí. V dnešním světě již zákazník prohledává množství různých zdrojů,
než dospěje k nákupnímu rozhodnutí. Těmi zdroji mohou být jak internetové
obchody, tak srovnávače cen, blogy a diskuzní fóra, testy a recenze, sociální
sítě, videa a případně kamenné prodejny. Tím zákazník získává velké množství
informací a je velice dobře obeznámen o vlastnostech daného produktu. Je tedy
zřejmé, že internet významně ovlivňuje nákupní rozhodnutí zákazníka.
Co z toho vyplývá? Že v dnešní době již
musejí obchodníci důsledně propojovat své on-line i off-line obchodní aktivity
a rozprostřít svoji nabídku celým internetem. Jen tak je možné včas zachytit
potenciální zájem nakupujících a seznámit je s vlastním produktem či
zbožím, nalákat je a směřovat k nákupnímu rozhodnutí. Jako příklad může
sloužit klient provozující e-shop zároveň s kamennou prodejnou. Na e-shopu najdeme kromě
zboží pouze stručnou informaci o tom, že se někde nachází kamenná
prodejna. Proč však majitel e-shopu nevyčlení celou stranu prezentaci prodejny?
Proč se nepochlubí zajímavým interiérem, instalací zboží a nenaláká do prodejny
zákazníky? Vždyť taková úprava stránek a vložení fotografií představuje
minimální investici. Možná si totiž neuvědomil, že zákazníci si rádi dělají
on-line průzkum trhu, než zamíří do kamenné prodejny. Možná to zní banálně, ale
takových jednoduchých příkladů nalezneme bezpočet.
Nezájem ze strany klientů o propojení on-line a
off-line prostředí svědčí o nepochopení potenciálu internetu. Za minimální
náklady můžete znásobit své aktivity v digitálním i v reálném světě,
vzájemně je provázat a zvýšit účinnost prodeje. Uvidíte, že se vám to vyplatí!
Autor: Michal Vaníček