Získat informace můžete průzkumem trhu, zjištěním produktů
se zákaznickou preferencí nebo definováním oblasti zájmu či problémů. Výhoda
internetu je v tom, že s trochou přemýšlení můžete poměrně lehce
získat zajímavé podněty. Ty můžete dále, jako správný obchodník, využít ke
změně nabídky zboží nebo zlepšení nějaké služby, což se jistě pozitivně odrazí
i na vašem zisku. Pokud se zamyslíte, jistě přijdete sami na to, jak tyto informace získat. Přesto se vám pokusíme poradit.
Jak takové podněty získáte?
V první řadě byste se měli zaměřit na využití vlastních webových
stránek nebo e-shopu. Jakým způsobem? Vhodné jsou k tomuto účelu
ankety, diskuzní fóra, hodnocení a hlasování nebo dotazníky. Někteří z vás
jistě mají na stránkách podobné pomůcky, ale málokdo je skutečně smysluplně
vyhodnocuje. Pokud chcete rozproudit podněty, musíte si uvědomit, jaký cíl
chcete sledovat, a tomu přizpůsobit anketní otázku nebo téma v diskuzním
fóru.
Dalším okruhem, který je možné sledovat a zjišťovat tak oblasti zájmu, jsou
analýzy návštěvnosti či reklamních sestav (PPC). Skutečně víte, která oblast
vaše návštěvníky nejvíce zajímá? Možná sledujete objednávky, ale další potenciál
rozvoje je před vámi ukryt. Je docela možné, že návštěvníci vyhledávají určitý
segment zboží nebo téma, avšak neuskutečňují zde požadované konverze. Pokud na
takovou oblast na svém webu narazíte, můžete začít plánovat změny a další
rozvoj webových stránek.
Při získávání informací určitě nezapomeňte na e-mailing nebo telefonické
rozhovory. Sledujte komunikaci se zákazníkem, zaznamenávejte si postřehy, které
se dozvíte, nebo důkladně poučte zaměstnance, kteří tuto činnost zajišťují.
Jistě narazíte na cenné informace, které můžete dále využít. Zajímavý potenciál
skýtají také blogy a sociální média. Lidé jsou na nich zvyklí otevřeně
komunikovat.
A praktické využití?
Pokud se rozhodnete získávat podněty a informace, je třeba postupovat
cíleně. Chcete mít informace o nákupním procesu? Využijte formu dotazníku po
odeslané objednávce. Základem úspěchu (získání vyplněného dotazníku) je
jednoduchost, rychlost vyplnění, důvěryhodnost a zábava či odměna. Vyplnění
dotazníku musí být rychlé, aby zákazník nemusel přemýšlet, co po něm chcete.
Mělo by být smysluplné, třeba jako zlepšení zákaznických služeb. A pokud
zákazníka motivujete k vyplnění dotazníku nějakým dárkem či odměnou, jistě
se zvýší šance, že bude nějak reagovat. Závěrečným výstupem bude vyplněný dotazník,
který můžete dále využít v optimalizaci nákupního procesu.
Pomocí
těchto jednoduchých technik jste schopni získat spoustu zajímavých zákaznických
podnětů, které vám pomohou k dalšímu rozvoji webových stránek nebo e-shopu.
A navíc ušetříte peníze za marketing.
Autor: Michal Vaníček