Reportáž z BarCamp Ostrava 2012

Prečtete si reportáž z BarCamp Ostrava 2012 od našeho kolegy Davida Ptáčka.

Do Ostravy jsme sice přijeli s asi
50minutovým zpožděním, s otevřenou náručí nás přivítala třeskutá zima a
okolí zastávky MHD bylo celé rozkopané, přesto jsme se co nevidět objevili
ve vstupní hale Vysoké školy báňské
a registrovali se na konferenci. Hned u vstupu jsme obdrželi program celé
konference a mohli jsme jít vstřebávat informace.

Přednášek bylo celkem 21 a byly
rozděleny do tří tematických hal:

  • Design & Developmenthall
  • Business Hall / web
  • Business Hall / podnikání

Zahájení konference a uvítání všech
řečníků a posluchačů odstartovalo celou konferenci chvilku po půl desáté v přednáškové
hale s označením Business Hall / web a tato aula se také stala naším
útočištěm po takřka celý den.

Jakub Křenek – Šéfkuchařem korporátního webu

Jako první vystoupil Jakub
Křenek
(@cenzanni) s přednáškou „Šéfkuchařem korporátního webu
Vodafone“.
Jako podklad přednášky nesloužila powerpointová prezentace, ale
rovnou nedávno spuštěný web Vodafonu. Jakub vysvětloval, co a proč na webu je a
není, a mimo jiné zajímavě ukázal využití responzivního
obsahu
webu. Když víme, že je návštěvník naším klientem, proč ho lákat na
přechod od konkurence, když mu můžeme nabídnout lepší tarif a účinnost sdělení
bude mnohonásobně větší? Dalším zajímavým a užitečným tipem bylo zavedení přímého směrování z interního
vyhledávání. Lidé na webu rychleji naleznou, co chtějí. Nebo si naopak nejsou
jisti, co hledají, a my jim můžeme dát to, co chceme my, aby našli. Leč to je
mnohem rizikovější cesta a je větší šance, že (potenciální) zákazník odejde.

Jindřich Fáborský – Máme po hře, milí markeťáci / cc. @facebook

Na další přednášku jsem se osobně
moc těšil, protože vystupoval můj velký kamarád Jindra Fáborský (@faborsky). Jindra během 45 minut vymezených
každému řečníkovi představil v kostce základní změny na Facebooku v posledním
roce a pod trochu depresivním názvem „Máme po hře, milí markeťáci / cc.
@facebook“
přidal několik zajímavých informací.

Na úvod trochu pohanil své grafické
schopnosti, hned ve druhém slidu ukázal, že oprávněně, a poté již přešel k Facebooku. Za zmínku určitě stojí
informace, že po přihlášení vidíte na úvodní obrazovce až 60 % reklamních
sdělení a pouze jeden či dva statusy svých přátel. Facebook potřebuje jako
každá firma vydělávat a po vstupu na burzu a následném výrazném propadu cen
akcií Facebook nabídl nové formáty
reklamy. Nejen firmy, ale i samotní uživatelé mohou promovat své příspěvky, které
se následně zobrazují na zdi mezi ostatními. O několik měsíců později klesl i
dosah příspěvků o několik desítek procent. Facebook to vysvětlil tím, že je
stále více sdělení a on se snaží lidem dávat jen to nejvíce relevantní. Závěrem
Jindra probíral změny pravidel ze strany Facebooku a upozorňoval, že veškerý obsah, který nahrajeme na
osobní i firemní profil, se stává majetkem sociální sítě, a pokud se rozhodne
změnit pravidla hry, naše firma s tím toho moc neudělá a musí se přizpůsobit.

Jindrova přednáška se bohužel kryla
s přednáškou Petra Svobody (@petrsvob) s názvem „Svět patří extrovertům,
introverti, využijeme toho!“
, která byla posluchači velmi kladně hodnocena.
Pokud vás zajímá komunikace všech zúčastněných během celé konference, na Twitteru pod hashtagem #barcampcz naleznete mnoho zajímavých postřehů.

Michal Janík – SEO!!!

Jako poslední se v dopoledním bloku
přednášek představil Michal Janík (@michaljanik), v programu
bylo u názvu jeho prezentace uvedeno stručně a výstižně „SEO!!!“. Již
ráno ve vlaku mi Filip říkal, že Michalova přednáška bude dobrá a že na ní nesmíme chybět. Bylo tomu tak, Michalova přednáška patřila k těm nejvíce praktickým a
jedním dechem dodávám, že i k nejvíce zajímavým. Michal mluvil o tom, jak
zaujmout ve vyhledávání, jak vyniknout mezi deseti na první pohled
unifikovanými výsledky na stránce. Pomohou nám k tomu mikrodata, mikroformáty
a další doprovodné informace k výsledkům vyhledávání. Pro lepší pochopení
přikládám i odkaz, kde je vysvětleno, co mikrodata jsou.
Díky nim bude naše stránka ve
vyhledávání výraznější již na první
pohled a uživateli dá navíc důležité informace o tom, co na stránce nalezne.
Můžeme mu formou hvězdiček ukázat, jaké je průměrné hodnocení uživatelů daného
produktu, kolik stojí objekt jeho zájmu v našem e-shopu či jak dlouhá doba je
potřeba na přípravu pokrmu. Všechny tyto detaily budou nepřímo mít i vliv na
zlepšení naší pozice ve vyhledávání díky zvýšení proklikovosti (CTR) na náš
web.
Mezi neméně zajímavé informace
patřily i zmínky o tom, jak psát description stránky či jak využívat náhledového
obrázku
ve výsledcích vyhledávání.

Pavel Ungr – Google ovládne svět

Obědovou pauzu jsme trochu protáhli,
dopřáli si kávu a přišli až na Pavla Ungra (@necodymiconer) s přednáškou „Google
ovládne svět“
. Jak sám Pavel hned v úvodu avizoval, prezentace vedla hlavně
k zamyšlení nad tím, co nám Google dává a co naopak bere. Výčet oblíbených
aplikací od Googlu je opravdu
bohatý, za zmínku stojí Youtube, Google Docs, Gmail a mnoho dalších. Pavel si
před prezentací udělal průzkum toho, co mají a nemají lidé právě na Googlu
rádi. Že máme všichni rádi jeho aplikace, se dá odhadnout, mnohem zajímavější
je to, co lidem vadí. Lidem se nelíbí,
že o nich má Google až moc informací, ví, co hledají, a zdarma získává velmi
cenná data. Další skupina negativ byla kolem rušení služeb, skrývání přístupů v
Google Analytics a změn ve vyhledávání, konkrétně přesunutí levého menu. Po
většinu času se jednalo spíše než o přednášku o Pavlem řízenou diskuzi, která
byla velmi přínosná a vedla k zamyšlení. A na závěr padla zajímavá otázka, co
byste dělali, kdyby najednou zítra nebyl Google a s ním všechny jeho služby.

Filip Dřímalka – Podnikání v 21. století

Na další přednášku jsme museli
jedinkrát přejít do sálu Business Hall / podnikání, ale cestu nám
zpříjemnily chlebíčky, které se objevily v lobby, takže přesun přišel k duhu.

V přednáškovém sále věnovaném
podnikání již čekal Filip Dřímalka (@drimalka) s prezentací „Podnikání v 21. století
(www.21s.cz)“
. Pro mě osobně s přednáškou Michala Janíka asi to
nejinspirativnější, co jsem měl možnost za celý den vidět a slyšet.

V úvodu Filip mluvil o důležitosti
mít kvalitní produkt a na příkladu
džemů ukazoval i výhody v jednoduchosti. Když měli zákazníci možnost ochutnat šest
druhů džemů, 40 % ochutnalo a 30 % si džem koupilo, když se výběr rozrostl na
24 džemů, ochutnalo 60 %, ale nakoupilo mnohem méně lidí, jen 3 %. Další
doporučení směřovala k tomu dát lidem něco navíc, přidanou hodnotu, důvod, proč si
nás zapamatují. I drobnost potěší a zákazník si ji zapamatuje. Velmi zajímavý
byl přístup k reklamacím, kdy je ve vašem zájmu vyřešit reklamace ve prospěch zákazníka, ať už má pravdu,
nebo ne. Potěší ho to a uvážete si ho na dlouhou dobu. S tím souvisí i záměrné
vytváření chyb, například že „omylem“ zašlete zákazníkovi špatnou velikost
bot. S vyřešením situace mu dáte i něco navíc, dárek, slevu, cokoliv vás
napadne, a on to ocení, řekne si, že se chyby stávají, a prozákaznický přístup ho
přiměje nakoupit u vás znovu. Filip se následně věnoval obchodním praktikám,
jak se zařadit mezi nejlepší prodejce, a pozvolna přešel k psychologii zákazníka. Přiblížit se mu, více se představit, říci mu
náš příběh, přemýšlet, proč daný produkt nebo službu chce, a odpovědět mu na to.

Martin Bobek – Jak správně přednášet a nebát se posluchačů

Na závěr celého programu nám přišel Martin
Bobek
(www.martinhorsky.cz) předvést, „Jak
správně přednášet a nebát se posluchačů“
. Martin hned na úvod ukázal, jak
přesně prezentace nemá vypadat, a poté již začal publikum seznamovat s pravidly a doporučeními, kterých je
dobré se při prezentaci držet. Vadou na kráse bylo to, že on sám se jich
úpěnlivě nedržel, například nám doporučil neomlouvat se publiku, načež se při
dalším snímku omluvil za svůj nachlazením oslabený hlas. Nebyla to jediná věc,
kterou Martin kázal a kterou následně sám nedodržel, což zbytečně uškodilo jeho
přednášce. U většiny posluchačů si vystoupení nejvíce pokazil powerpointovou
prezentací. Ničím nezaujala, naopak na ní bylo přespříliš textu a brala na sebe
moc pozornosti. To byla škoda, protože Martin opravdu věděl, jak správně
přednášet. Drobné chyby na tom nic nezměnily, ovšem s přičtením k oněm slabším
podkladům k prezentaci byl konečný výsledek jaksi rozporuplný.

I tato přednáška byla hojně už v jejím
průběhu komentována na Twitteru pod již zmíněným hashtagem #barcampcz. Doporučuji si tweety přečíst i lidem,
kteří se konference nezúčastnili. Naleznete zde povětšinou hlavní poselství jednotlivých
přednášek a zároveň se i pobavíte.

To nejlepší nakonec

To nejlepší
nakonec bohužel v tomto případě neplatí, s Filipem jsme se rozhodli jet po
skončení konference zpět do Prahy, a přišli jsme tak o afterparty. Podle ohlasů
zúčastněných o velmi zajímavou afterparty. 🙂

Kdybych měl zhodnotit svůj první BarCamp,
budou to jen samá pozitiva. Organizace byla zvládnuta na jedničku, řečníci
ukázali, že si svůj prostor více než zaslouží, a publikum je výborně
doplňovalo věcnými dotazy. Sám jsem snad ani nečekal, že mě bude celý den tak
bavit a načerpám z přednášek tolik inspirace. Určitě se rád přijedu podívat na
nějaký z dalších BarCampů, příští se koná hned v lednu ve Vsetíně.

 

Zajímavé odkazy

David Ptáček

Pojďme posunout vaše podnikání

Začínáme bezplatnou konzultací