Všichni copywriteři a internetoví psavci se na jeden den vrátili do školních lavic na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Celý den se mluvilo o tom, jak lépe psát, jak vybudovat brand, jak texty vyhodnocovat, a o mnoha dalších tématech.
Je obecně známo, že copywriteři jsou hravá verbež, proto si organizátoři připravili nejen zajímavé přednášky. Na všechny účastníky čekal tematický sešit na poznámky s portréty přednášejících i domácím úkolem. Doopravdy. Kdo vyplnil správně i/y a s/z do vyplňovačky, dostal sladkou odměnu. Zjevně v AITOMu víme, co děláme. Z doplňovačky mám od učitelek-organizátorek za 1, respektive za fidorku.
Mluvit o všech přednáškách by zabralo dlouhé hodiny, co nás tedy nejvíc zaujalo?
Proč si napsat nekrolog?
Roman Hřebecký z Pábení mluvil o tom Proč potřebuje copywritera designový proces. Taky jsem nevěděla, co si pod tím představit. Celá textařina je o tom, jak pochopit klienta, Roman nám tedy doporučoval představit si psaní jako design.
Na prvním místě bude stát koncový zákazník, pak business a nakonec technologie. Takovou technologií je i text, kterým k zákazníkovi mluvíte. Zákazníka ale není možné poznat bez toho, abyste s ním mluvili. Roman zdůrazňoval, jak důležité je provádět průzkumy a testovat, testovat, testovat. Jen tak vytvoříte text nebo webové stránky, které budou určené klientovi, a ne jen virtuální výlohu.
To je také důvod, proč by měl text vznikat už v počátcích redesignu webu a ne až na konec, protože, kdo píše lorem ipsum, ten tu textařinu fláká. Jestli chcete Romana potěšit, zapamatujte si hastag #nasratLoremIpsum.
Proč si ale napsat nekrolog? Protože málokdo umí představit svou firmu a její příběh stručně. O mrtvých přece mluvíme jen v dobrém, ale zároveň býváme upřímní. Je to jednoduchá hříčka, jak představit agentuře vizi, nebo jak si vizi vytvořit, pokud s podnikáním teprve startujete.
Textařská karma
Josef Šlerka se víc než texty zabývá jejich analyzováním. Takže jeho přednáška byla samozřejmě plná podivných diagramů a grafů, které na první pohled nedávaly smysl. Při druhém pohledu už se to vyjasnilo. Na internetu si totiž uživatelé vytvářejí homofilní niky – což v praxi znamená, že se i nevědomky sdružují lidé s podobnými zájmy.
Na tomto principu funguje třeba Facebook. Problém je v tom, že cokoli napíšete, se vám vrátí zpátky, proto je dobré přemýšlet, jakými uživateli se chcete obklopit. Protože co je komu po laicích, vy přece chcete zákazníky, kteří nakoupí.
Anatomie brandu
Jak souvisí copy a brand? Hodně. Copy je jazykem značky. Dokážete ale vlastní brand představit za 30 vteřin? Karel Mindless Novotný pro nás rozpitval brand a ukázal nám, jak se to naučit.
B =Behave
Chování by mělo odrážet váš vnitřní svět. Mělo by být autentické. Sledujete televizní soutěže? AZ kvíz nebo X Faktor? Všichni se představují tak nějak strojeně. Naučte se stručně představit svoji firmu v AZ kvízu.
R = Razor
Slyšeli jste o zlatém řezu ve fotografii? Texty mají něco podobného, jsou to základní informace, které dokážete říct za 30 vteřin. Takže co odpovíte na otázku v show Jana Krause: „Slyšel jsem, že podnikáte?“
A = Audience
Bez publika by to nebylo ono. S největší pravděpodobností máte publik víc – každé může zastupovat nějaká persona. Je důležité si uvědomit, že od každého očekáváte jinou konverzi, někdo má raději nakoupit, někdo si jen přečíst články na blogu.
N = No name
Přemýšleli jste někdy nad tím, že nepotřebujete logo ani slogan? Schválně jaký slogan má Apple? Nikdo neví, ale stejně všude na světě Apple milují. Některé firmy prostě nepotřebují slogan, korporátní barvy a některé dokonce ani logo, tak proč za to utrácet?
D = Deliver
V čem jste nejlepší? Otázka na tělo, která ale předurčuje váš úspěch. Úkolem značky je naplnit a předčit veškerá očekávání. Není důležité, co umíte, v tom už podnikáte – my například umíme postavit web. Ale v čem jste nej? Odpověď na tuto otázku řekne, proč by měl zákazník nakoupit u vás a ještě se ideálně vrátit.
Zajímá vás, co o Copycampu říkají ostatní? Sledujete na Twitteru hashtag #skolnicopycamp.
P.S. Fotografie ze sálu je přímo od organizátorů Copycampu. Děkujeme, za půjčení.