Kvalitní obsah podporuje brand
Kvalitní obsah je ale důležitý i pro uživatele a budování PR. Uživatelé totiž nehledají jen řešení svých problémů (třeba nákup), ale hledají také informace a zábavu.
Blog, na kterém každý týden zveřejňujete aktuality z vašeho oboru, vám totiž vytváří obrázek odborníka na problematiku. Obsah umožňuje vašim zákazníkům ztotožnit se vaší firmou a její filozofií – pak už nemáte zákazníka, ale fanouška, který u vás bude nakupovat i nadále. V neposlední řadě vytváří komunitu vašich zákazníků, kteří si navzájem radí, recenzují produkty a mluví spolu o vás.
Krom toho pravidelně aktualizovaný obsah přivádí na vaše stránky více uživatelů z vyhledávání než stránky produktů, které prakticky neměníte.
6 důvodů, proč není váš obsah králem?
U většiny firemních stránek ale platí, že obsah málem králem. Ono totiž vytvořit obsah, který bude čtivý a zajímavý pro uživatele a zároveň bude reflektovat nějaká ta klíčová slova, není vůbec snadné. Možná děláte některou z nejčastějších chyb.
1. Mluvíte se zákazníky jazykem, který jim není blízký
Nejčastější chybou je špatně zvolený tón komunikace. Pokud prodáváte nejmodernější techniku a mluvíte jazykem Boženy Němcové, nemůžete si se zákazníky rozumět. Vytvořte si několik person. Persony jsou imaginární zákazníci – mají nějaký věk, někde pracují, mají své koníčky atd. Persony vám umožní se dobře vcítit do potřeb a očekávání zákazníků. Šablonu si můžete stáhnout zde.
2. Píšete jen kvůli klíčovým slovům
Možná píšete texty s klíčovými slovy jen proto, abyste měli v textu klíčová slova. Což je sice přesně to, co by správný text s klíčovými slovy splňovat měl, aby vyhledávač vaše klíčové slovo našel, ale pokud máte v každé větě 3x klíčové slovo, nedá se text prostě číst i kdyby vaše klíčové slovo bylo sebe lepší.
Pište pro lidi, ne pro vyhledávače. Právě kvůli nesmyslným textům plných klíčových slov, které ale neměly žádnou hodnotu, začal Google vyvíjet algoritmy, které zkoumají i kvalitu a nejen slova.
3. Píšete si texty sami
Nikdo z nás nedokáže dělat všechno perfektně. Psaní textů je velká věda sama o sobě. Pokud si nejste jistí svým textařským uměním, najměte si copywritera. Požádejte jej o vytvoření obsahu pro stránky. Pokud máte talent a odvahu, nechte se od něho proškolit, jak psát texty na blog a blogujte pak sami. Ale obsah na webu je vaše nejdůležitější vizitka. Špatné texty vás ve výsledku budou stát víc než kvalitní copywriting.
4. Špatná forma zabije i dobrý text
Článek na blogu musí mít strukturu, která se dobře čte. Lidé na internetu nečtou, text skenují. Potřebují proto záchytné body, například nadpisy, vytučněné texty, odrážky apod.
-
Začněme písmeny. Nežádejte po svých uživatelích, aby si zvětšovali font. Nejčastěji se doporučuje používat na stránkách font o velikost 16 px. Ne, není to moc. Na obrázku můžete vidět, jak vypadá 16 px font na obrazovce monitoru a klasických 12 px v tištěné knize. Pro srovnání tento web používá na běžný odstavec font o velikosti 18 px.
- Čleňte článek do odstavců, který jasně udává strukturu a obsah článku.
- Pište krátké odstavce, maximálně na 4 řádky.
- Vytučněte důležité záchytné body. Na internetu texty skenujeme očima, teprve až pak čteme. Zvýrazněte to nejvýznamnější.
- V textu podtrhávejte JEN odkazy, na podtržený text prostě všichni zkusí kliknout a zklame je, když to odkaz nebude.
5. Nemáte žádný plán
Na každý měsíc i připravte redakční plán. Není to nic složitého, napište si do tabulky, co chcete svým uživatelům sdělit a jakou formou. Není nutné znát titulek a počet znaků. Vyberte jen témata, která jsou v daném měsíci zajímavá a vhodný kanál (Facebook, Instagram nebo firemní blog).
Plánování vám umožní zvážit, co chtějí vaši uživatelé číst a provázat komunikaci. Plán samozřejmě není neměnný, pokud zrovna vyhrajete nějakou cenu, klidně o tom napište.
6. Nemluvíte se svými zákazníky
Komunikace musí být dialog. Pokud mluvíte jen na zákazníky ale ne s nimi, nemůžete čekat skvělé výsledky. Chtějte od nich zpětnou vazbu. Zajímejte se o ně – ne jako o položky v účetnictví, ale jako o milé lidi, kteří u vás nakupují. Nestojí to skoro žádný čas, jen trochu laskavosti a úsměv.
Zajímejte se o to, co chtějí vědět. Dejte si na webové stránky či Facebook anketu.
7. Neanalyzujete
Píšete blog a pravidelně aktualizujete Facebook. Ale jak texty vyhodnocujete? Každý text či příspěvek může plnit nějaký cíl (konverzi, podporu brandu apod.). Je na vás, zda využijete tento potenciál. Bez vyhodnocování to nepůjde.
Experimentujte s tématy, časem zveřejnění a různými kanály. Dívejte se do Google Analytics nebo Facebook Insight, které články lidi zajímají a které čtou. Měřit lze všechno. Zda uživatelé článek dočetli, zda klikli na tlačítko, kam šli poté, co si něco přečetli