Pokud si nenastavíte cíle, jak poznáte, že váš web, blog, e-shop jsou úspěšné? Rozumně nastavené cíle jsou základ pro vyhodnocování, testování a zlepšování obsahu. Můžete si nastavit cíle smysluplně a pak budou smart, čili chytré. Nebo lze použít náhodný generátor čísel.
Spolu s cíli si vytvořte i strategii jak jich dosáhnout. Bez strategie je totiž každý cíl jen zbožné přání.
Fáze 1: Proč chcete web?
Nebudeme se tady zdržovat debatami, zda má nemá smysl mít webové stránky a komunikovat se zákazníky online. Bavme se o tom, co od svého webu očekáváte. Chcete podpořit brand? Získat nové objednávky? Rozvinout svoji fanouškovskou základnu a podpořit jejich loajalitu k vaší značce? Nebo chcete jen trendy vizitku?
Webové stránky mohou plnit celou řadu úkolů. Jakmile si odpovíte na otázku, co od webu chcete, budete o krok blíže k vytvoření funkčního webu, který cíle plnit může.
Fáze 2: Nastavení cílů
Cíle webu budete poté samozřejmě měřit, musí tedy být nastavené správně, aby vůbec měřit šly. Nevíte, jak si cíle nastavit?
Správné cíle musí být SMART:
Jak vypadá správný cíl webu
Cíl musí být specifický, uveďme si tedy příklad, jak má správně nastavený cíl vypadat. Představme si, že vlastníte online květinářství s rozvozem www.kytice-domu.cz. Cílem vašeho webu je tedy prodat co největší počet kytic. Takový cíl je ale poněkud nic neříkají a ani se nedá měřit – upřímně kolik přesně je hodně květin?
Cílem webu www.kytice-domu.cz je prodat 240 růží a 60 vázaných květin měsíčně.
- Specifický:
Cíle je dostatečně specifický. Jasně definuje, jaké služby a v jakém objemu chci prodat.
- Měřitelný
Takový cíl měřitelný je, lze snadno určit, zda se tento počet květů prodal či nikoliv.
- Adekvátní a realistický
Cíl musí rýt realistický. Květinářství v Praze tento objem květin zvládne, ale květinářství někde v Zelené Lhotě uprostřed Šumavy jej zvládne těžko.
Stejně tak nemá smysl si vytyčit prodej drahých orchidejí, protože je zákazníci neznají a nemají o ně zájem. Růže jsou prostě nestárnoucí klasika. I z tohoto úhlu pohledu je cíl nastavený správně.
- Termínovaný
Cíl je vztažený k 1 účetnímu období – měsíci. Stejně tak ale mohu plánovat cíle měsíční jako celoroční. Na určité sezóny jako například Valentýn mohu mít cíle vyšší. Vždy ale musejí splňovat kritéria SMART.
Fáze 3: Měření cílů
Cíle je potřeba měřit a průběžně analyzovat. Pokud se bude firmě dařit, může cíle každý měsíc navyšovat.
Existuje celá řada možností jak cíle měřit. U příkladu s květinářstvím je jedním ze způsobů evidence skladového hospodářství. Většina webů má ale cílů několik a jsou často mnohem abstraktnější.
Lze například měřit odeslání poptávkového formuláře, přečtení článku na blogu, počet liků či sdílení na sociálních sítích, zhlédnutí videa. V takových příkladech je potřeba poněkud pokročilejší analytika. Nástrojů je celá řada. Klasické Google Analytics, SmartsUpp, Ahrefs, do článků lze přidat speciální pixel, který umí sledovat, zda a kam uživatel dočetl.
Většina webů potřebuje kombinaci několika nástrojů. Problematice měření cílů se věnuje webová analytika.