Kde se vzal ghost button?
Ghost button si získal příznivce především v roce 2014, vlastně patřil mezi největší grafické trendy. Nedivíme se. Je elegantní, nekazí estetiku grafiky – proto ho asi designéři tak zbožňují. Má ale i své limity. Mnoho uživatelů ho totiž přehlédne.
Ghost button nemá český ekvivalent, vžilo se anglické označení. Jedná se o tlačítko, které je graficky jednoduché, transparentní, obvykle používá jen jednu barvu a to ještě často bílou nebo černou.
Příkladem mohou být tlačítka Doprava zdarma, Časopis nebo tlačítko na banneru na zoot.cz
Proč uživatelé buttony ignorují?
Víte, kdo hodně rád používal ghost buttony? Tony Stark jako Iron Man. Ghost tlačítka měl uvnitř helmy i ve své kanceláři. Vlastně neměl monitor, počítač mu vše promítal přímo ve 3D do prostoru, stačilo tedy jen máchnout prstem. Jenže ne každý uživatel je Tony Stark – genius s IQ astronomických hodnot (vždyť technologie používaná ve filmu, ještě reálně ani neexistuje.) Většina počítačů také není Jarvis s umělou inteligencí. Běžný uživatel proto snadno přehlédne tlačítko a bude zmateně přemýšlet, kam má tedy kliknout.
Jak to v praxi dopadá, si vyzkoušela kanadská agentura Unbounced. Vytvořili dvě verze homepage a testovali – jednu s výrazným tlačítkem a druhou s ghost buttonem. Krom toho byly stránky zcela totožné.
Kam byste klikali vy? Na stránce s ghost buttonem klikali uživatelé nejvíc na kulaté obrázky, což nejsou tlačítka. Uživatelé pak zklamaně odcházeli a konverze žádná. Výsledky ostatně zcela zřejmě vidíte na heat mapě.
Celou studii prezentoval Oli Gardner na Marketing Festivalu.
Výhody ghost buttonů
- Velmi snadno se vytvářejí v Illustrátoru nebo Photoshopu.
- Ačkoli je jejich výroba triviální, dodají stránce finální grafickou podobu, která vypadá dobře.
- Jemná a lineární tlačítka působí moderně a dodávají grafickému designu dojem řádu.
- Díky jednoduchosti se snadno kombinují s jinými prvky na stránce.
Nevýhody ghost buttonů
- Méně výrazné tlačítko může v grafickém designu úplně zapadnout.
- Mohou zavinit snížení konverznosti stránek.
- Mohou způsobovat problémy s čitelností. Obecně platí, že nejlépe se čte černý text na bílém pozadí. Pokud pozadí není vzhledem k textu dostatečně kontrastní, může se stát, že uživatel nepřečte, co na tlačítku stojí.
Nelze říci, že ghost button je zcela špatné řešení. Do určitého designu se může výborně hodit, například pro architekty navrhující moderní budovy. Webdesignér, by měl tedy pečlivě zvážit, jak a kde jej použít. Nejste si jistí, zda je takové tlačítko pro váš web vhodné? Otestujte si ho pomocí uživatelského nebo A/B testování.