Nákup řídí emoce
Ekonomická teorie pracuje s tzv. racionálním spotřebitelem – to je zákazník, který se rozhoduje tak, aby maximalizoval svůj zisk. Toliko teorie, v praxi racionální zákazník neexistuje, tedy alespoň podle Filipa Kahouna. Spotřebitelé se na internetu vždy rozhodují na základě emocí a pocitů.
O výběru značky rozhodují tyto emoce:
- Potěšení
- Důvěra
- Status
- Odpovědnost
- Efektivita
- Individualita
- Úspory
- Sounáležitost
O výběru značky rozhoduje 8 pocitů. Víte, které to jsou? @FilipKahoun na #copycampH1 pic.twitter.com/aJGXbYIe6C
— eVisions.cz (@eVisionscz) 8. června 2016
Což o to, tohle už jsme všichni slyšeli. Proto ostatně všichni pracujeme na nějaké image značky. Problém je v tom, že internetoví uživatelé se zásadně neřídí fakty ale tím, jaký pocit z faktů mají. Mějte na paměti, jaké asociace chcete vyvolávat. Mimochodem, když je řeč o těch emocích, nejúspěšnější písničkou všech dob je Happy Birthday – ano, přesně ta kýčovitá narozeninová písnička.
Jak na uživatelsky přívětivé SEO
Internetový uživatel není jen tvor emotivní, ale také velmi líný. Pavel Ungr a Jan Kvasnička nám proto radili, jak jim potřebné informace naservírovat. Nepočítejte s tím, že si uživatel cokoli najde sám, ale směřujte ho.
Například v e-shopu řekněte zákazníkovi přesnou informaci. V případě e-shopu ho vždy zajímá, kdy bude mít danou položku doma, nikoli jak je na tom vaše skladové hospodářství. Tato drobná úprava pozitivně ovlivní konverzní poměr vašeho e-shopu.
Totéž platí i pro texty. Mnoho e-shopů textuje kategorie. Přiznejme si, že popisy kategorií nikdo nečte. Pokud v nich nemůžete říct něco nového, neříkejte nic. Informací, že sedačka je hlavním prvkem obývacího pokoje, zákazníka jistě neoslníte.
„SEO pro SEO je nesmysl. Nepíšeme texty pro vyhledávače, ty u nás nenakupují.“ @PavelUngr na #copycampH1
— Markething.cz (@Markethingcz) 8. června 2016
O tom, že na internetu se dnes nečte, ale jen skenuje, jsme již psali. Pište všechny texty tak, aby skenovat šly. Potřebujete nadpisy, odrážky nebo číselné seznamy, občas nějakou tu infografiku, odkazy a tučné části textu. Nikdy nemá smysl vytučnit klíčové slovo. Proč? To už váš zákazník zná, to v textu hledat nebude.
Vyhledávání a obsah na internetu má sloužit lidem. Proto Google vyvíjí algoritmy, které se chovají jako uživatel. Obecně platí, že co nevidí uživatel na první pohled, nevidí ani algoritmus vyhledávače. Skrytý text tak vyhledávače nevidí a ani vidět nechtějí.
Staňte se nejlepším přítelem zákazníka
Vraťme se na chvíli k tomu, že zákazník je bytost spíše emotivní než racionální. Potřebuje se cítit na webu dobře a web tomu musí být uzpůsobený. Proto všechny prvky testujte pomocí A/B testů. Možná, že vašim zákazníkům bude vyhovovat jiný typ formuláře, budou se jim více líbit jiná tlačítka nebo budou další možnosti na jiná „call-to-action“ (výzva k akci).
Výborně funguje, pokud zákazníkům poradíte, co mají udělat. Máte infolinku? Sdělte zákazníkům, kdy vám mohou zavolat. Napovězte do fulltextového vyhledávání, co všechno lze najít, málokterého zákazníka napadne zadat např. číslo objednávky nebo EAN kód produktu, který hledají.
V komunikaci buďte osobní, protože právě při komunikaci se musí zákazník cítit komfortně. Zvažte kreativní e-mailovou adresu namísto klasického info@mujweb.cz. Třeba my používáme email radbych@aitom.cz, e-shop Bonami používá sluzebnicek@bonami.cz. Pozor, mějte ale také info@mujweb.cz. Proč? Zákazníci jsou na něj zvyklí a mohli by na něj psát ze zvyku.
Zvažte, co očekávají zákazníci a podle toho s nimi komunikujte. Přesně tuhle taktiku zvolil také Český olympijský výbor. Přestal prezentovat jen výsledky, ale zvolil mnohem autentičtější komunikaci a nechal fanoušky sportu nahlédnout do pozadí her. Porovnej výsledky Facebooku z České republiky (302 tisíc fanoušků) a USA (3 175 tisíc fanoušků). V obou případech přáli admini k narozeninám známému sportovci:
Je zcela zřejmé, že autenticita vede. Nebojte se použít rozmazené fotky z mobilního telefonu, pokud budou osobité.
Použtité zdroje fotografií: www.mall.cz, ww.alza.cz, www.asko.cz, Český olympijský výbor, Olympijský výbor USA.