Test musí být čitelný
To zní jako samozřejmost, ale pro spoustu webových stránek to samozřejmé není. Naše oko má jisté limity a je nutné je reflektovat.
Základem skenovatelného textu je dostatečně velký font, který čtení umožňuje. Pokud nevíte, jak velký font na blogu či e-shopu máte, ověřte si to u svého developera. Nejčastěji se pro běžný text doporučuje font, který odpovídá velikosti 16 px. Na nadpisy či tlačítka pak často ještě větší.
Jak vypadá 16px velký font?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus id faucibus quam. Morbi ultricies ullamcorper lacinia. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In ac mi in ex consequat tempor. Vivamus vestibulum ligula et est vulputate, eget tincidunt libero elementum.
Jak vypadá font velký 20 px?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus id faucibus quam. Morbi ultricies ullamcorper lacinia. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In ac mi in ex consequat tempor. Vivamus vestibulum ligula et est vulputate, eget tincidunt libero elementum.
V praxi se v kódu nepracuje s velikostí v pixelech, ale s hodnotou rem – tedy rozměr, který odpovídá hodnotě html elementu font-size v kódu. Velikost se pak uvádí v násobcích. Nadpis tak například může mít velikost 2rem (tedy dvojnásobek klasického textu). Základní velikost bývá obvykle nastavená na 16 px.
Pracujte s kontrasty
Lépe se nám čte tmavý text na světlém pozadí, než naopak. Nemusíte nutně pracovat s černou a bílou. Důležité je pouze to, aby byl kontrast dostatečně zřejmý.
Na první pohled musí čtenář také odlišit nadpisy. Můžete zvolit jiný typ písma, velikost, barvu. Ideální je, pokud vám rozdělení nadpisů navrhne designér. Může totiž zohlednit vliv barev na naši psychologii, estetiku i korporátní identitu firmy.
Obecně platí, že výběr písma a jeho vlastností by měl vždy odrážet brand a vlastnosti značky. Do výběru písma pak vždy promlouvají i aktuální trendy. Značka, jako například Apple, bude používat moderní bezpatkové písmo. Naopak tradiční New York Times budou volit spíše písmo konzervativní. Festival Youtubering pro teenagery si pak může dovolit být ještě kreativnější. Záleží vždy na pečlivém zvážení preferencí cílové skupiny.
7 zásad, jak psát čitelný blog
- Krátké odstavce
Pište krátké odstavce, maximálně do 5 řádků. V knize či novinách si snadno můžete ukazovat, ale na monitoru se v příliš dlouhém odstavci ztratíte. Ideální délka odstavce je do 80 znaků včetně mezer. - Pište stručně
Méně je někdy více, obzvlášť na internetu. Buďte maximálně struční. Pokud chcete něco rozvést, přidejte raději odkaz na doplňující informace než další odstavec. Podle hesla „mlčeti zlato“ je lépe nenapsat nic, než opakovat klišé a známá fakta. - Titulky, nadpisy, mezinadpisy
Čleňte text do menších celků a oddělujte jej nadpisy. Hlavní nadpis bývá obvykle 1,96x větší než písmo stati.
Nadpis je v podstatě titulek odstavce, měl by poutavě shrnout, o čem v dalším odstavci píšete a přimět uživatele tento odstavec přečíst. Struktura textu s mezititulky jsou pro vyhledávače důkazem kvalitního textu a získáváte za ně body v SEO. - Číslujte
Odrážky a číselné seznamy se čtou lépe než odstavec textu s podrobným seznamem. Pokud je bodů víc, použijte vždy číselný seznam. Uživatelé totiž rádi sledují, kolik toho ještě budou muset přečíst. - Podtrhávejte jen odkazy
Uživatelé jsou zvyklí, že jde na podtržený text kliknout. Pokud tomu tak není, jsou zmatení. Zvýrazněte text raději tučně nebo barevně. - Nikdy nepoužívejte CAPS LOCK
Protože se prostě hůř čte. Nečteme totiž jednotlivá písmenka, ale slova jako celek. K tomu nám pomáhají různé tvary. Velká písmena použijte na tlačítko, nadpis a podobné krátké texty, nikdy však jako text odstavce.
VYZKOUŠEJTE SI, JAK SE VÁM ČTE TEXT PSANÝ KAPITÁLKAMI. NENÍ TO PŘÍLIŠ PŘEHLEDNÉ, ŽE? NEMLUVĚ O TOM, ŽE VELKÁ PÍSMENA NA INTERNETU ZNAMENAJÍ, ŽE KŘIČÍTE. PSÁT OSOBNÍ VZKAZY NEBO TEXTY KAPITÁLKAMI SE OBECNĚ POVAŽUJE ZA HRUBÉ. - Vzpomeňte si na poučky ze slohu
Paní učitelka to s vámi jistě myslela dobře. Vzpomeňte si, co vám radila. Vždy pište v aktivním činném rodu. Představte si typickou floskuli nějakého výrobního závodu, která se čte lépe?
Naše produkty jsou vyráběny za použití nejmodernějších technologií. K jejich výrobě byly použity prvotřídní materiály.Kvalita je pro nás na prvním místě, proto vyrábíme produkty z prvotřídních materiálů pomocí nejmodernějších technologií.
Shrnuto podrženo: bez rozumného formátování váš text nikdo nepřečte bez ohledu na to, jestli se bavíme o článku na blogu nebo popisce produktu v e-shopu. Přemýšlejte tedy při psaní nad tím, jak se textu bude uživatelům číst. Když si nejste jistí, proveďte si mini uživatelské testování. Požádejte několik lidí ve firmě, manželku nebo pár přátel, aby se na článek podívali a přečetli jej. Čte se jim dobře? Zdá se jim text přehledný? Pak máte z půlky vyhráno. Teď už jen, aby je text směřoval k požadovanému cíli – třeba k nákupu.