Denně jsme zahlcení neuvěřitelným množstvím informací, s tím rostou také společenské nároky – musíme být neustále v obraze, musíme být neustále online. Podle výzkumu společnosti Randstad si třetina lidí v práci vyčítá, pokud nedokáže odpovědět na e-mail obratem. Logicky jsme proto také vybíravější, které zprávy číst budeme a které ne.
Titulek je klíč
Klíč k dalšímu čtení. Vždy pamatujte, jaký má účel. Titulek musí zaujmout a přimět přečíst si perex. Dobrý titulek prodává a to nejen na blogu, ale také na sociálních sítích či v RSS čtečkách.
V článku o správném formátování jsme vám doporučovali rozdělovat text mezititulky. Pro každý mezi titulek platí totéž, musí vás přimět číst dál nebo přinejmenším věcně shrnout obsah dalšího odstavce.
Číslovky nebo výzva k akci?
Existuje 6 základních typů titulků. Některé se hodí spíše na produktovou stránku, jiné do blogu.
- Výzva k akci: Začněte cvičit ještě dnes!
- Otázka: Proč nikdo nečte váš blog?
- Číselný seznam: 8 triků, jak ….
- Testimonial: AITOM je nejlepší agentura, tvrdí klient
- Novinový: Nový výzkum dokazuje, že mít blog se vyplatí
- Oznámení: Získejte e-book zdarma
S trochou jednoduché kombinatoriky můžete tvořit vynikající titulky. Vždy si uvědomte, jaký cíl má článek splnit, a podle toho zvolte nejvhodnější titulek. Inspiraci můžete najít třeba i v generátoru titulků.
10 triků jak napsat dokonalý titulek
- Použijte sloveso
Aktivní sloveso dodá titulku spád. Díky slovesům jsou titulky živější, proto také většina novin sloveso v titulku používá. - Zkuste výčet
Všichni rádi sledujeme, kolik nás toho ještě čeká. Sáhněte raději po 1 ciferném čísle, opticky vypadá nižší. Číslovky dodají zdání přesnosti a mohou upoutat i čtenáře, kteří text jen skenují. Například firemní web Vodafonu ČiliChili si na tomto tipu titulků zakládá. - Šokujte
Přiznejme si to – bulvár si umí získat čtenáře. A také umí psát titulky. Na šokující titulky prostě všichni reagujeme a jsme zvědaví. - Síla paradoxu
Zaujmout se dá i bez bulváru. Spojte zdánlivě nemožné.
Například: Užijte si léto, i když prší; Jak prožít romantický valentýn, když jste single - Jak na to jednoduše
Nikdo z nás nechce číst na webu o tom, že je něco těžké a nemožné. Většina podnikání není raketová věta ani kvantová fyzika. Ukažte čtenářům, že jejich problémy mají prosté řešení.
Například: Jak snadno a rychle napsat článek na blog; Naplánujte dovolenou jednoduše za pár dní - Zmiňte klíčové slovo
Klíčové slovo, které čtenáře zajímá, je přiměje číst. Pokud je to možné, použijte klíčové slovo i v titulku. - Položte otázku
Jsme vychováni v tom, že na otázku je zdvořilé odpovědět. Nevědomky si tak zkoušíme odpovídat i na otázky položené na internetu.
Například: Víte, kolik kalorií spálíte při hodině běhu? - V stručnosti není vždy krása
Podle výzkumu společnosti Hubspot články s titulkem mezi 12 a 14 slovy mají nejvíce liků na Facebooku. - Brainstorm
Nevymýšlejte titulek sami. Požádejte o pomoc kolegy, nebojte se vymyslet i více typů titulků. Můžete postupně testovat, co vaši čtenáři hltají nejvíc. - Buďte srozumitelní
Titulek by měl jasně a zřetelně dávat najevo, co se čtenář v článku dozví. Ideálně by měl z titulku také zjistit, co mu čtení přinese. Možná se naučí novou dovednost, zjednoduší si život, pobaví se. Vždy by měl mít důvod, proč číst dál.
Dobrá rada k nezaplacení
Pamatujte si, že váš čtenář je v zásadě velmi lenivý tvor. Nejlepší rada, kterou vám můžeme dát, je: přečtěte si po sobě článek a všechno, co není důležité, škrtněte. Nepište zbytečnou omáčku, ale pište k věci. Jinak čtenář, vyděšený délkou, uteče. Platí to především pro fráze a klišé. Nepochybně je vaše firma dynamicky se rozvíjející, ale která dnes není.