Dvakrát plánuj, jednou startuj
Rychlá prvotní analýza může zabrat jen pár hodin. Stačí 2-3 hodiny (podle konkrétního projektu), abyste si spočítali, jestli má smysl do projektu jít. Není dokonce ani potřeba znát ekonomické či účetní funkce, stačí sčítání a odčítání ze základní školy.
„Z mé zkušenosti má zpracovanou obchodní strategii jen pětina firem,“ říká náš konzultant Daniel Musil. „Tyto firmy mají na trhu velkou výhodu, vždy přesně ví, kolik si mohou dovolit investovat a o kolik mohou třeba zlevnit. Nemusí si dělat složité analýzy, aby naplánovali povánoční výprodej a zpropagovali své produkty. Mají prostě o celém procesu lepší přehled.“
Bude projekt ziskový?
Řekněme, že si chcete založit e-shop s výdejní prodejnou, náklady na provoz e-shopu jsou totiž poměrně jednoduše spočítatelné.
1. Určete si náklady na marketing
Náklady na marketing si spočítáte velmi snadno. Nástroj Google Adwords vám pomůže určit otimální výši příhozu na zvolené klíčové slovo. Tak si uděláte představu o cenách ve vašem odvětví a následně už si určíte měsíční rozpočet (případně rozpočet za počet zobrazení). Na Facebooku to funguje podobně- určuje se rozpočet na zvolené časové období a vybranou cílovou skupinu.
Podobně si lze spočítat náklady za každý jednotlivý kanál.
2. Jak zjistit potenciál trhu?
Internet vám naštěstí skvěle umožňuje odhadnout velikost cílového publika předem. Nevymýšlejte si čísla, ale využijte nástroje, které jsou zdarma. Tvrdá data před startem podnikání získáte z:
- Adwords, Skliku – pomůže vám odhadnout měsíční hledanost klíčových slov a ceny za prokliky
- Facebooku – pomůže vám určit velikost cílové skupiny na této sociální síti
- Google Analytics (pokud už máte web)
- Collabimu – pomůže vám analyzovat konkurenci a hledanost klíčových slov
Díky těmto informacím budete vědět, kolik zhruba lidí dokážete svojí nabídkou oslovit a jaké kanály jsou nejvhodnější.
3. Nastavte obchodní model
Určete si, jak chcete cílové publikum oslovit. Možná vám bude stačit stránka na Facebooku a Instagramu, možná to bude blog, PPC nebo mailing. Volte podle cílové skupiny, persony vašeho typického zákazníka a jeho zvyků.
Vytvořte si kalkulaci pro tři varianty – že vše půjde extrémně dobře, průměrně a vše půjde extrémně zle.
Jak spočítat ziskovost u startupu?
Startup při výpočtu postupuje odzadu. Tedy nejdříve si musíte zjistit, kolik produktů se musí prodat, aby starup vydělával. Následně teprve dopočítáváte, kolik uživatelů potřebujete zaujmout a připravujete prodejní a marketingové kanály. Záleží vždy specifikách projektu, existují i startupy, které nevydělávají a jejich cílem je prodat nápad či technologii velké firmě.
„Startupy obecně nemají žádná čísla prodejů, konverzí. Mohou ale vycházet z obecných či průměrných čísel. Z mé zkušeností má průměrný e-shop konverzní poměr tak 1 % – tedy jeden ze 100 návštěvníků nakoupí,“ říká Daniel.
Jak do toho zapadá web a online marketing
Je rozdíl, zda firma fungovala offline a vstupuje do online prostředí nebo se teprve chystá začít podnikat a bude výhradně online. Stejně tak se liší úloha e-shopu e-shopu, webů zaměřených na výkon a brandových stránek, které jsou v podstatě vizitkou.
„Musíte si určit, jaké cíle má web a online marketing splnit a podle toho postupovat,“ vysvětluje Daniel. Tato metoda samozřejmě není samospásná. Díky ní získáte určitou představu o projektu a podklady k dalšímu plánování rozvoje.
Na toto téma Daniel přednášel v rámci Summitu týdne podnikání, jeho přednášku najdete zde: