1. Mějte exit plán
Co se stane, když bude chtít ukončit s agenturou spolupráci? I když jsou to milí lidé, kteří poskytují špičkové služby, může stát, že spolupráce skončí.
Pamatujte si, že kód stránek je váš a jen váš. Podle českých zákonů nemáte na kód autorské právo. Ve smlouvě by mělo být jasně uvedeno, že pokud ukončíte spolupráci, musí vám agentura kód kompletně předat a vy máte právo s ním dále nakládat podle vlastního uvážení.
V českém prostředí neexistuje žádná konkrétní legislativa a agentury často odmítají kódy předat. Někdy proto, že se bojí o své know-how, někdy proto, že vám chtějí odchod zkomplikovat a tak si udržet klienty. Vyžádejte si záruky hned na začátku.
To se netýká jen kódu webových stránek, ale také marketingových nástrojů jako je Sklik, Adwords, Analytics a další.
2. Mějte hosting u poskytovale webu
Agentura, která vám dělá web, by vám měla také nabídnout hosting na svém serveru. Proč? Protože pokud se na webu „něco rozbije“, víte přesně, kdo za to zodpovídá – vaše agentura.
Server nemusí být nutně fyzicky u agentury – my například máme servery na Praze 3, ale sídlíme v Michli, agentura potřebuje virtuální přístup. Mnoho klientů váhá přesunout web na jiný server, protože se to zdá dražší. Úspory mohou být ale dvousečná zbraň.
Například v AITOMu se staráme o web klienta, který si kvůli úsporám ponechal web na svém serveru kdesi v Praze. Na webu se objevila chyba. Klient nás požádal o opravu. To by samozřejmě nebyl problém, od toho se o stránky staráme. Ovšem vada byla na serveru, ne v kódu stránek. Zjistit, kdo se stará o server a získat přístupy nám trvalo 14 dnů a to u chyby, jejíž řešení trvalo 20 minut.
Klient tak přicházel o konverze a věrné zákazníky a ztratil mnohem více peněz. A víme jistě, že mu přibylo pár vrásek.
3. Zálohujte, zálohujte, zálohujte
Co se stane, když vám vyhoří serverovna? Nebo kvůli prasklému potrubí dojde ke zkratu a ztratíte všechna data? Musíte mít připravenou zálohu. Zálohovat je potřeba veškerá data – kód, změny obsahu i databázi klientů či objednávek.
Zálohy by měl směřovat do jiného datového centra. Pokud vám tedy kočka přehryže kabely nebo voda vyplaví serverovnu, můžete okamžitě „nahodit zálohu“ a bez ztráty květinky se dál věnovat svému podnikání.
Intenzitu záloh si vydefinujte ve smlouvě. AITOM například ukládá do záloh změny denně, zálohu z každého dne necháváme uloženou pro všechny případy 14 dnů (případně podle dohody s klientem i déle). Taková záloha v naprosté většině případů stačí, zálohy starší než půl roky pro většinu projektů nemají vůbec žádný smysl.
4. Mějte vyřešenou technickou podporu
Co se stane, když budete chtít přidat nový formulář? Nebo se naopak rozbije ten starý? Samozřejmě dojednáte nějakou technickou podporu. Agentury, které weby staví, vám ji pravděpodobně nabídnou automaticky za zvýhodněnou sazbu. Zvažte, v jakém rozsahu potřebuje odbornou pomoc kodérů, a do jaké jste schopní si poradit svépomocí.
Dbejte na údaj o dostupnosti serveru. Ten bude uveden ve smlouvě, případně v závazné technické specifikaci webové aplikace, kterou si objednáváte. Uvádí se obvykle v %. Údaj vypadá například takto. Doba výpadku se počítá v hodinách za celý rok. Pokud poskytovatel nezaručí provoz serveru, obvykle vám vzniká nárok na nějakou slevu apod.
Nikdo vám nezaručí 100% dostupnost serveru. I velké e-shopy jako například Amazon mají dostupnost jen 99,9 %. Proč? Protože server je třeba udržovat, někdy jej restartujete apod. Dobře si toho lze všimnout u bank. Už vám někdy psala vaše banka, že internetové bankovnictví bude nedostupné? Pravděpodobně někdy v nočních hodinách? To s největší pravděpodobností probíhala údržba serverů.
Údaj 99,7 % počítá právě s údržbou, jsou to předem plánované výpadky. Nezahrnují se do toho chyby nebo například zmíněné vyhoření serverů. Dobře zvažte, co skutečně potřebujete. Čím vyšší dostupnost, tím dražší je cena služby. Například malému e-shopu, či brandovému webu bohatě dostačuje dostupnost 98 %.
Vydefinujte ve smlouvě také dostupnost aplikace, tzv. SLA. Ta se běžně do smluv nedává. Může, že stát, že stránky lidově řečeno „spadne“, protože se zacyklí nějaký dotaz, naroste extrémně návštěvnost, kvůli kampani apod. Na to nemusí být stránky připravené. SLA znamená reakční dobu, do kdy agentura musí problém odstranit. Podle reakční doby se pak stupňuje cena služby. Pokud máte ve smlouvě definovanou dostupnost aplikace, musí agentura v daném čase jakýkoli problém vyřešit.
5. Mějte naplánovaný přechod webu
Chystáte nový web? A připravili se na přechod vaši marketéři? Vaše PPC odkazy někam jistě vedou. Už víte, jak veškerou propagaci přesměrujete? Nemluvě o tom, že vaše staré stránky mají nějakou historii, která ovlivňuje SEO.
Celá řada klientů na tohle zapomene. Přitom je to naprosto zásadní. Agentura by si měla dát tu práci a zeptat se vás, případně celý přechod zajistit tak, aby SEO a PPC nestrádalo.
6. Chtějte komplexní řešení
Kvůli těmhle důvodům, hledejte komplexní řešení. Mít server ve Vídni, kodéra v Praze, copywritera na jižní Moravě, je možná levné, ale velmi neefektivní a složité na koordinaci.
Velmi málo agentur řeší práci komplexně. Není nutné, aby vaše agentura měla všechny specialisty in-house, ale musí vám být schopná nabídnout řešení. Koneckonců jejich práce je dělat weby. Vaše práce je věnovat se svým zákazníkům.
7. Ptejte se na následný servis
Web nestačí jen vyvinout a spustit. Dříve nebo později bude potřeba něco změnit či upravit. Zeptejte se rovnou agentury, zda poskytuje dodatečný servis a za jak vysoký příplatek. Nechte si ideálně nacenit 3 vzorové úpravy, kterým by mohlo dojít – například vytvoření nové landing page, změna nějakého grafického prvku nebo vytvoření nového formuláře. V každém oboru budou tyto hypotetické úpravy vypadat trochu jinak.
Zvažte rozsah podpory dříve, než si vyberete agenturu. Je možné, že na první pohled je nějaká nabídka výhodnější, ale po započítání následného servisu hodně podraží.