Meta značka robots doporučuje vyhledavačům, jak mají indexovat vaší stránku, případně může informovat o přístupu k odkazům (follow/nofollow). Pro některé marketéry představují příliš technický aspekt. Pro vývojáře jsou zase mnohdy spíše marketingovým nástrojem.
Mohou tak nastat absurdní situace – například když nás klient požádat o audit webu, který již několik let běží. Web měl ovšem atribut noindex – zakázal tedy vyhledávačům, aby jej zařazovali do jejich výsledků vyhledávání, a proto nebyli vyhledatelní!
Otestujte si, jak jste na tom. Zadejte do vyhledávání „site:vasweb.cz“. Zjistěte, jestli vyhledávače opravdu indexují všechny vaše stránky.
Typy indexů a co znamenají
Nofollow
Tag nofollow lze použít u stránky nebo u odkazu v rámci linkbuildingové strategie. Tento tag říká: nesleduj žádné odkazy na této stránce.
Odkazy jsou zásadní faktor ve vyhodnocení kvality stránky v SEO. Interní odkazy pomáhají vyhledávacím robotům procházet webové stránky a spojovat si relevantní témata dohromady. Kvalitní vnitřní prolinkování vám také pomůže v lepším hodnocení vašich stránek vyhledavači.
Kdy použít nofollow?
-
U odkazů v komentářích na blogu. Pokud mají uživatelé možnost komentovat vaše články, nechcete, aby vám v komentářích spamovala konkurence. Je lépe, pokud vám kodér automaticky nastaví všechny odkazy v blogu jako nofollow. Máte tak jistotu, že nemohou poškodit váš odkazový profil.
-
U placených odkazů. Placené odkazy a odkazy v PR článcích mohou poškodit vaši online reputaci.
-
Nedůvěryhodný obsah. Pokud odkazujete ze svých stránek na cizí a nejste si jistí kvalitou obsahu. Můžete tak bezpečně odkázat na další blogery, nebo například na zákaznické reference, aniž by jejich PageRank jakkoli ovlivnil ten váš. Naopak atributem follow můžete označit důvěryhodné zdroje, které tematicky souvisí.
-
U stránek, které nejsou pro roboty. Vyhledávací roboti se nemohou přihlásit do fóra, vyplnit formulář nebo se zaregistrovat. Neexistuje tedy žádný důvod, proč by roboti měli tento odkaz vnímat. Použití označení nofollow, pouze přesměrujete robota, aby se intenzivněji věnoval jiným obsahovým stránkám.
Noindex
Jako noindex můžete označit celý web, nebo jakoukoli jednotlivou stránku. Tento tag znamená, že doporučujete vyhledávačům, aby stránku neindexovali ve vyhledávání. Laicky řečeno – tuto stránku nikdy nikdo nenajde.
Kdy použít noindex?
-
Během vývoje, dokud na stránce pracujete a nechcete ji ukázat vyhledávačům
-
Na děkovných stránkách za přihlášení či odeslaný formulář. Na tyto stránky by měli logicky směřovat jen uživatelé, kteří splnili nějakou podmínku (například při odeslání poptávkového formuláře).
-
Stránky určené jen pro přihlášené – pokud máte na webu stránky pro přihlášené uživatele, měly by být označené jako noindex. Je to opět logické, jejich obsah je určený jen očím vašich fanoušků, zaměstnanců nebo VIP klientů, a nemají být přístupné veřejně.
-
Pokud sdílíte duplicitní obsah. Pokud o vás vyjde rozhovor v nějakém online médii, můžete ho sdílet na svém vlastním blogu. Abyste se ale vyhnuli penalizace za duplicitu, označte daný článek oběma atributy noindex i nofollow.
Jak si nastavit správný index
Nemusíte být IT, abyste si meta značku robots mohli libovolně nastavit sami. Moderní redakční systémy umožňují i laikům nastavit si tento atribut.
Nastavení v AitomCMS A5
1. Přihlaste se do administrace.
2. Vyberte konkrétní stránku a klikněte na ikonu klíče
3. Ve spodní části stránky najdete nastavení SEO parametrů. Vyberte požadovaný atribut a uložte stránku.
4. Stejné nastavení SEO parametrů najdete také u každého článku, aktuality či stránky pobočky.
Nastavení ve WordPressu
1. Pro jednoduší správu si stáhněte nějaký plugin pro SEO – například ALL in One SEO Pack nebo YOAST.
2. Na konci stránky, pak máte možnost zaškrtnout, jaký atribut potřebujete.