Každý z nás jako uživatel to někdy zažil. Chcete sdílet zajímavý odkaz – třeba článek. Ale ouha, odkaz na Facebooku vypadá třeba takto:
Najednou nevíte, co vlastně přesně sdílíte, chybí obrázek a nějaký popisek. Na obrázku výše se jedná o interní software, který v AITOMu používáme k výkazům práce. Ten samozřejmě nikdo nikdy sdílet nebude a tak nevadí, že nemá žádné metatagy. Ovšem u blogu nebo e-shopu by tohle mělo být nemyslitelné.
Nově nebude možné meta data upravovat při sdílení. Jak Facebook příspěvek načte, tak jej bude sdílet. Upravovat půjde jen placenou reklamu.
Noční můra marketérů, méně práce pro uživatele
Online marketérům tak nastanou trochu chmurné časy. Pokud totiž nebudou stránky perfektně připravené od kodérů, budou mít svázané ruce. Naopak by změna měla výrazně ulehčit uživatelům.
Facebooku jde primárně o zájem jeho uživatelů. Pokud uživatel musí odkaz upravovat, je to otravné, proto Facebook v podstatě nařídí vývojářům, aby tuto práci dělali za uživatele. Mimo to Facebook doufá, že by podobné opatření pomohlo pomoci proti šíření fakenews.
Jak se připravit na bezproblémové sdílení?
Změnu budou muset zapracovat vývojáři do redakčního systému. Varianty jsou v podstatě dvě:
- Vývojáři mohou nakódovat, jaký obrázek se má sdílet a s jakými texty. V případě blogů se tak propíše například nadpis a perex. Nevýhodou je, že vy pak nemáte možnost tyto popisky editovat.
- Přidat do stávajícího nastavení také meta tagy Open Graph. To je varianta, kterou lze doporučit.
V AITOMu v redakčním systém AitomCMS A5 tzv. og meta tagy najdete. Mimo to náš vývojář nastavuje vždy obecný og obrázek, titulek i popis. Ty se propisují ke stránkám, které vlastní og meta tagy nemají. Takto vypadá nastavení a následné propsání og meta tagů.
OG metatagy lze nastavit i ve WordPressu. V pluginu Yoast SEO vypadá nastavení takto:
Meta tagy z kolonek OG si stahuje také Google pro své sítě (Google+, Google News, ad.)
Jaké og metatagy existují?
- og:image – obrázek, který se sdílí. Důležitá je velikost, nahrávejte rozměr 1200×628 px (to je optimální velikost pro Facebook)
- og:title – titulek, obecně by neměl být delší než 70 znaků
- og:description – popis do 155 znaků
- og:type – typ stránky, kterou sdílíte. Například firemní blog označte spíše jako article. Kompletní seznam všech typů.
- og:url – zde můžete nastavit, jaká URL se ukáže uživatelům.
Meta tagů ale může být mnohem víc. Například pro lokalizaci jazyka (og:locale).
Bude možné vaše stránky sdílet?
Ověřte si, jak je na tom váš web při sdílení. Pomoci vám může nástroj Debugger od Facebooku. Ukáže vám u stránky, co si o ní stahuje a jaké chyby byste měli napravit.
Například u článku o IEA máme chybně obrázek. Když jsme článek sdíleli, nahrávali jsme pro něj speciální fotku, aby lépe odpovídala požadovanému rozměru.
S úpravami rozhodně neotálejte. Příspěvky nepůjde upravovat už od 18. 7. 2017. Jak jsme zvyklí, i tuto změnu bude Facebook nastavovat postupně.