Hubspot zkoumal příspěvky na Twitteru, LinkedInu a Facebooku. Protože v Čechách je suverénně nejpopulárnější Facebook, zaměříme se především na něj.
Kdy je nejlepší sdílet na Facebooku?
Na Facebooku jsou prakticky všichni, dostat se do newsfeedu fanoušků je tedy výzva. Hubspot měřil statistiky kliknutí.
Dramatické rozdíly lze vidět především ráno a pozdě večer – okolo 7. a 9. hodiny. Z jisté perspektivy to dává smysl – ráno u snídaně se kde kdo podívá, co je nového. Kolik marketérů ale postuje věci brzy ráno?
Matematické okénko:
Medián (modré body) je prostřední hodnota, pokud vzestupně seřazené hodnoty na dvě stejné poloviny. Například máme-li hodnoty kliků u příspěvku: 0,0,1,2,3; dostaneme medián 1.
© Hubspot
Neméně zajímavá otázka je, který den je ten pravý? Podle dat je to vcelku jedno. O nějaký ten klik vede neděle.
© Hubspot
Graf se dny v týdnu neukazuje medián. To proto, že medián je podle výzkumu 0. Tedy v praxi na tisíce příspěvků nikdo nekliknul. Všimněte si, až ani výsledky percentilu nejsou nijak oslnivé.
Platí, že pokud sdílíte 5 a více příspěvků týdně, klesá podstatně návratnost investice. Nicméně má to nevýhody. Mnoho firem už podobné rady slyšelo a zahlcují Facebook nesmysly. Algoritmus neví co dřív zobrazovat a dostat se k uživatelům je těžší. Je to jako začarovaný kruh.
Tabulka níže ukazuje vztah mezi počtem kliků a příspěvků. Z grafu jasně vidíme klesavou tendenci – čím více sdílíte, tím méně lidé klikají.
© Hubspot
Důvodů je celá řada, mimo jiné je na vině i algoritmus Facebooku. Snaží se totiž uživatele nezahltit. Je možné, že některé příspěvky se do newsfeedu prostě vůbec nedostanou, byť se jedná o zajímavý obsah.
Jak vytvořit smysluplnou strategii pro social?
Podle statistik se vyplatí sdílet maximálně 5x týdně. Víc ve výjimečných případech, kdy sbíráte liky a komentáře jako na běžícím pásu. Prakticky to vidíme u stránek médií – v jejich případě je obsah aktuální a má smysl sdílet několik příspěvků denně, a všechny se budou zobrazovat. Také je třeba uvážit, že ne všechny příspěvky vidí všichni fanoušci.
Na otázky v kolik hodin a který den sdílet, ale neexistuje jednoduchá odpověď. Naše specialistka na sítě Veronika radí pečlivě si otestovat zvyky cílové skupiny a experimentovat: „Doporučila bych, aby příspěvky kopírovaly denní rytmus fanoušků. Třeba vysokoškolačka bude připojená neustále a hodina nemusí hrát roli. Ale matka od rodiny se připojí nejspíš k večeru, kdy má hotovou práci a děti už spí. Obecně mnohem víc závisí na kvalitě obsahu než na denní době.“
Jak analyzovat cílovou skupinu? Variant je mnoho. Vycházejte z dat v Google Analytics a z Facebooku, dále zkuste uživatelské testování nebo analýzu Value Proposition Canvas. Neváhejte se uživatelů přímo zeptat – můžete jim poslat dotazník nebo i zavolat. Snažte se ale v takovém případě být ohleduplní, aby je výzkum neobtěžoval.
Kvalita příspěvku rozhoduje
Uživatelé se na sítě chodí bavit, očekávají, že informace si je najdou sami. Kvalitní příspěvek je takový, který nabízí zábavu nebo skutečně přínosné informace. Na nic jiného uživatel klikat nebude. Je dobré se vyvarovat zavádějících popisů. V tomto firmám nezbývá, než být sebekritický.
Uživatel může být následně zklamán a klikat přestane. Stejně to funguje u předmětů v rámci e-mailů. Ostatně proti tomuto matení uživatelů Facebook bojuje a v tomto boji dokonce přitvrzuje. Už v červenci zakázal úpravu linků při sdílení, nově tuhle možnost vezme i marketérům v rámci Facebook Ads. Nezbývá tak než dbát na kvalitu sdíleného obsahu.
Ověřte si, jak budou vypadat vaše příspěvky po změně. Případně ještě vylaďte metatagy Open Graph, abyste si neudělali ostudu.