Index v zásadě není nic jiného než obrovský katalog všech webů a webových stránek. Google jeho prostřednictvím třídí informace z internetu, aby vám mohl nabídnout nejužitečnější výsledky vyhledávání. Velikost indexu Google přesahuje 100 000 000 GB, viz jeho stránky o indexování.
Doposud se na weby Google díval očima uživatelů desktopových zařízení. I když jste vyhledávali na svém mobilu, Google vám zobrazil výsledky směřující na weby, které nebyly optimalizované pro zobrazení na mobilních zařízeních. Toto pořadí se bude měnit. Prioritu získají weby, které budou optimalizované pro mobilní zařízení. Správné mobilní zobrazení webu bude důležitější než kdy dřív.
Nasazení indexu nejdříve v roce 2018
V listopadu 2016 Google oznámil, že vznikne nový index mobile-first. Obratem také začal nový index testovat. Reaguje tak na situaci, kdy stále narůstá počet vyhledávání z mobilních zařízení. Doposud byla responsivita webu pouze jedním z hodnotících kritérií, podle kterého se řadily výsledky. Index mobile-first by to měl změnit.
“ 75% of search in 2017 will be mobile … „#StateofSearch #SEM #SEO @wonderwall7 pic.twitter.com/IqRvTM164I
— Rogue Marketing (@roguethink) 14. listopadu 2016
Google nejprve zkontroluje mobilní verzi webových stránek, pokud žádná taková neexistuje, začne teprve zkoumat desktopovou verzi.
Analytik Google Gary Illyes předpokládá, že mobilní index nasadí do ostré verze v roce 2018. Nyní Google řeší, jak bude index pracovat, aby nepoškozoval weby, které nemají mobilní verzi.
Speciální domény pro mobily předělejte
Index mobile-first by měl řešit hlavně weby, které mají zvláštní mobilní verzi. Některé weby mají mobilní verzi na doméně typu m.web.cz, na které mají často jiný obsah než na komplexnější desktopové verzi. Gary Illyes říká, že responzivní weby jsou na nový index připraveny dobře a takových webů by se neměl index zásadněji dotknout.
Mobilní verze webu na vlastní doméně m.vas-web.cz má své výhody. Například je výrazně snadnější na vývoj, protože si vývojář nemusí dělat starosti s responzí a zobrazováním na dvou diametrálně odlišných monitorech. Google zde ale narazil na problém s rozdílným obsahem. Mobilního obsahu je méně, chybí mu prolinkování, objevují se obsahové duplicity a podobně.
To je důvod, proč Google vývojářům radí, aby domény typu m.vas-web.cz převedli na responzivní design, ještě než Google nový index nasadí.
Aktuálně se Google řídí hlavně desktopovou verzí. V případě domén m.web.cz – určených pro mobilní zařízení – tedy neindexuje korektně obsah.
Mobilní obsah by měl být komplexní
Mobilní obsah by měl odpovídat desktopovému. Méně obsahu se může projevit na nižším hodnocení v indexu mobile-first.
Opět mají výhodu responzivní weby, které nabízejí uživatelům na všech zařízeních stejný obsah. Tedy především obsah komplexní pro uživatele. Google vychází z předpokladu, že uživatelé očekávají stejný informační servis na všech svých zařízeních.
The mobile pages should be fully equivalent in content & functionality regardless of indexing, right? Why wait to fix that? Users care too.
— John ☆.o(≧▽≦)o.☆ (@JohnMu) 19. června 2017
Co si zkontrolovat?
- Zkontrolujte si, zda je váš web responzivní. Test nabízí přímo Google. Otestujte si responzivitu
- Dále si ověřte, že Google vaše stránky správně indexuje.
Zadejte ve vyhledávání (na smartphonu) toto spojení “site:vasewebovky.cz.” V našem případě Google stránky správně indexuje (tedy zobrazuje je ve vyhledávání).