Přemýšleli jste někdy, proč lidé vidí reklamu právě takto? My ano. Online reklamě se věnujeme přes 10 let, hodně testujeme s uživateli, takže nás výsledky výzkumu nijak dramaticky nepřekvapily. Podělíme se s vámi o nejzajímavější data i to, jak se z nich poučit.
Co reklama nedělá? Nepřiměje k nákupu?
Podle výsledků motivuje reklama k nákupu jen 5 % žen a 1 % mužů. Důvody jsou zřejmé – reklama na českém internetu musí být vždy označená jako reklamní sdělení. Což je správné, nemůže tak nikdo manipulovat naším vnímáním. Pochopitelně tím ale ztrácí důvěryhodnost.
Jen 25 % uživatelů upozornila reklama na něco zajímavého. Tato data se navíc ještě sníží, protože GDPR omezí možnosti přesného cílení. Respektive se očekává, že mnohem méně uživatelů dovolí například Googlu profilovat a cílit dle jejich zájmů. Google tak pro cílení nebude mít data a reklamy se velmi pravděpodobně zdraží.
Naprostá většina uživatelů by ráda reklamu dokonce vypnula úplně, celých 90 %. Nemalá část reklamu taky zkouší blokovat:
Co by reklama měla dělat? Být užitečná
Podle našich zkušenostní jako reklamu uživatelé vnímají PPC a komerční články na internetu. Ale už ne třeba recenze blogerů, váš vlastní blog nebo běžný příspěvek na Facebooku. Proč je tomu tak?
Tyhle informace totiž mají přidanou hodnotu. Málokdo se rozčiluje nad sponzorovaným příspěvkem na Facebooku typu „jak vyplnit daně v roce 2018“. Taková reklama přináší něco, co potřebujeme. Objektivně s tím potřebujeme poradit. Není to jen křiklavý banner se slevou.
Reklama nemusí nutně bavit. Nebaví mě číst, jak si vybrat hypotéku, ale jsou to pro mě nedocenitelné informace, pokud jsou napsané tak, aby mi skutečně pomohly. Už roky sledujeme jasný posun k human-centered marketingu. Co to znamená teď?
GDPR je největší šance pro marketéry od vzniku internetu
Zatne totiž tipec otravné reklamě. Bez souhlasu nebudete moci lidi spamovat e-maily, ani jim předhazovat remarketingové bannery. Tyhle nástroje budou drahé a spoustě firem se do nich nebude chtít investovat.
Kvůli GDPR se do popředí dostanou jiné typy reklamy a pro ty bude potřeba najít smysluplný obsah. Slyšíte, že už zas mluvíme o obsahu? Je to jen další logický krok, protože jak známo, obsah je král.
Vynikne více marketing zaměřený na uživatele. Tedy marketing, který pomáhá uživateli řešit jeho problémy. Marketéři se přestanou zaměřovat tolik na nákupní fáze SEE, ale spíše na THINK, DO a CARE.
Ve fázi THINK uživatele zajímá, jak si mají vybrat, chtějí si přečíst recenzi nebo si dokonce vyzkoušet produkt, který nabízíte. Takto přesně vypadá užitečná reklama – reaguje na praktické problémy a potřeby.
5 pravidel, dělat reklamu po GDPR?
1. Buďte k sobě krutě kritičtí
Dvakrát přemýšlejte, zda konkrétní reklamní formát skutečně pomůže vašim zákazníkům. Pokud ne, tak za tuhle reklamu neutrácejte.
2. Zákazníka dejte na první místo
Vžijte se do kůže zákazníků, přemýšlejte, co je trápí, a jak byste jim mohli pomoci právě vy. A nebojte se jim pomoci zadarmo. Podívejte se třeba na právníky z e-legal.cz, na internetu nabízejí vzory smluv ke stažení zdarma. Je to marketing? ANO, podobné kousky budují brand. Věřte, že tihle lidé mají plné ruce práce i přesto, že kus jejich know-how visí veřejně na internetu.
3. Zaměřte se na budování značky
Budujte značku a její vliv. Mluvte se zákazníky, tvořte pro ně řešení. Výkonnostní kampaně budou mít problémy, ty zaměřené na značku si své místo na slunci patrně udrží.
4. Nerozptylujte
Staňte se průvodcem v nákupu. Nenabízejte páté přes deváté. Ale pomozte zákazníkovi se rozhodnout, i kdyby si měl vybrat pro konkurenci.
5. Zaměřte se na obsah
Dělejte marketing, který nepůsobí jako marketing. Zaměřte se na budování online PR, pište vlastní blog a spolupracujte s blogery. Ono to vždycky fungovalo a fungovat bude.