Proč se ptát PROČ?
Podle toho co, víme o mileniálech, potřebují ve svém životě smysl víc než kterákoli předchozí generace. Potřebují cítit, že jejich práce dává smysl, potřebují si vybírat služby, která mají „něco“ navíc. To je dobré si uvědomit, už jen proto, že mileniály velmi pravděpodobně zaměstnáváte.
To „něco“ je právě rozumný důvod proč děláte, to co děláte. Za PROČ se nedá považovat zisk nebo lepší obrat. PROČ je spíše vize, se kterou jste začínali podnikat.
Proto půjde mileniál pracovat jako stážista za absurdní plat do AVASTu, protože vnímá, že důvode jeho práce je ochrana dat (nikoli prodej antiviru). V takové firmě bude rád pracovat i nad rámec, vymýšlet nové procesy a bude iniciativní. Ale v nejmenované korporaci, kde bude skvěle placený, do pár let vyhoří (což se mimochodem dá považovat za pracovní úraz). Příklad čistě ilustrativní, i korporace mohou mít své PROČ.
Ono PROČ nás motivuje spolupracovat a hnát se vpřed. Dává nám vnitřní motivaci, z naší starší recenze už víte, že vnitřní motivace je extrémně důležitá.
Zlatý kruh motivace
Každý ví CO a JAK dělá. Své PROČ zná ale poměrně málo firem. Možná proto, že nad tím nikdy nepřemýšlely. Ve fotografie a umění je zásadní zlatý řez, dává obrazu střed, perspektivu. V motivaci Sinek mluví o zlatém kruhu. Důležité, je že začínáte uvnitř a posouváte se ven.
Například si vezměme bezobalové obchody:
- Proč? Chceme zachránit planetu
- Jak? omezením sáčků a plastových obalů
- Co? Tak otevřeme obchod, kam si přijdete se svou krabičkou
Tyto obchody nejsou levnější než supermarket, jsou méně zásobené a musíte překonat jisté nepohodlí. Protože musíte přijít se svými nádobami, do kterých si necháte odvážit mouku nebo stočit šampon. A počet takových obchodů roste, protože má zřejmé PROČ.
Začít od CO nefunguje a žádný racionálně uvažující obchodník by si neotevřel takovouto prodejnu.
Kašlete na čtení, a raději věnujte čas přemýšlení
Velkým negativem knih je neustále omílání příkladů a myšlenek dokola. Po přečtení máte trochu pocit, že jediné firmy, které své PROČ znají, jsou Microsoft a Apple. Jsem přesvědčená, že knihu nestojí za to číst celou. Protože Simon Sinek přednáší!
Průměrná rychlost čtení je prý 200 slov za minutu. Pokud počítám správně (a je docela dobře možné, že ne) tak četba celé knihy by zabrala necelých 6 hodin čistého času. Tady máte 20 minutovou přednášku, ve které Sinek osobně vysvětluje své myšlenky.
Gratuluji, právě jste ušetřili 5 hodin. Můžeme je využít k dumání nad svým vlastním PROČ. Anebo si prostě místo toho užít odpoledne u vody.
Jaká myšlenka zaujala AITOMáky?
Prý jsou mé recenze moc kritické. Tady je pár tipů na nejzajímavější myšlenky od ostatních.
- „Kniha Začnete s PROČ mi dává velký smysl a rád se k ní vracím. Pomohla mi ujasnit si, proč v AITOMu děláme to, co děláme. Když vidím v práci smysl, tak prostě ráno vstávám raději.“ Daniel M.
- „Pro mě byla hlavní myšlenka utvrzení, že je dobré se držet své vize. Kniha pro mě byla další impulz. Snažím se ukazovat opravdu, proč se dané věci dělají, než někomu řeknu, jak přesně to dělám. Kniha mě utvrdila v mém vlastním postoji.“ Tomáš O.
-
„Osobně mě v knize nejvíce zaujalo vzájemné porovnání mezi manipulací, motivací a inspirací. Automaticky mě donutila skutečně se zamyslet nad svým PROČ a vlastně jsem ani nepřemýšlel nad tím, proč bych to měl udělat. Myslím, že tak mohu tuto knihu s klidným svědomím zařadit do své knihovny mezi inspirativní tituly.“ Pavel H.
-
„Za mě knížka shrnuje podstatu lidské i firemní aktivity. Trefně popisuje, proč jsou některé firmy a lidé úspěšnější. Bez ohledu, co vy osobně považujete za úspěch. Každý si může najít část, která vyhovuje pouze jemu a najít si svůj důvod proč a v čem být úspěšný pro sebe, svoji rodinu, firmu atd.
Hlavně bych řekl, že dokáže oslovit firmy i lidi a pomoci jim připomenout si ten důvod, proč se vydali na tuhle svou cestu.“ Tomáš Ch. - „Knížka obsahuje spoustu zajímavých myšlenek. Ukáže, jak přemýšlet nad tím, co děláme a donutí vás zamyslet se nad svým vlastním PROČ. Pokud nechceme svým životem jen tak ledabyle proplouvat a doufat v úspěch, měli bychom své proč znát. A držet se ho. Protože se odráží i v naší práci. A na to navazuje další souvislost. Pokud má společnost fungovat, měla by si své zaměstnance, kolegy a partnery vybírat v souladu s vlastním PROČ. Najít lidi, kteří budou upřímně za vaše PROČ kopat.
Loajalita nezačíná loajálními klienty, ale loajálními zaměstnanci. Ti vytvoří nejlepší půdu pro dlouhodobé budování loajality u zákazníků. Jen tak vytvoříte opravdu silnou značku.
Věřím, že to tak funguje. Také jsem si z knížky odnesla nový pohled, jakým způsobem komunikovat značku. Občas stačí větu přeformulovat v jiném slovosledu a celkový efekt se úplně změní.“ Veronika Š.