Jakou reklamu lidé vnímají negativně?
Dobře volte, jakou reklamu ukazujete svému publiku. A pokud si nejste jisti, udělejte si vlastní průzkum. Pomoci jej na stránkách nastavit může třeba Hotjar nebo se klidně ptejte v newsletteru jako my. Priority žen a mužů se totiž dramaticky liší.
Nesnášíme ale všichni stejnou reklamu. Pokud propagujete alkohol a léky, máme pro vás špatné zprávy. Ve výzkumu hodnotili respondenti takovou propagaci velmi negativně.
V infografice najdete podrobná čísla. Nejlépe vnímáme reklamu na dovolenou, oblečení a sportovní vybavení.
Remarketing? Zákazník si připadá jako lovná zvěř
V dubnových AITOMovinách jsme se ptali na vnímání remarketingu. 76 % marketérů, kteří AITOMoviny čtou, odpovědělo, že jim remarketing nevadí. Ironií je, že téměř polovina uživatelů, kteří se někdy s remarketingem setkali, tenhle typ reklamy neocení.
Ještě horší výsledky má geolokace. Tento typ reklamy ocení jen 20 % uživatelů. Můžeme se ptát, proč?
S remarketingem se pravidelně setkává 76 % dotazovaných. Naopak geolokační reklamu nikdy nevidělo 23 % respondentů v našem průzkumu. Pokud se oba typy reklamy nastaví dobře, mohou uživateli i vyloženě pomoci.
Určitý vliv má vnímání soukromí. Respondentů ve výzkumu jsme se ptali, zda se s takovým typem reklamy už setkali v počítači nebo smartphonu. Mobilní telefon vnímáme jako mnohem osobnější zařízení. I se značnou dávkou schovívavosti, ale takhle čísla nejsou moc dobrá. A my marketéři bychom se měli zamyslet: proč lidi tak hrozně štveme?
Odpověď je nasnadě: prostě se vnucujeme.
Chcete dělat užitečnou reklamu? Staňte se sami sobě haterem
Každý marketér si myslí, že jeho produkty jsou ty nejlepší, které vyřeší zákazníkům problémy. Nebo je rozhodně placený za to, aby to tvrdil 😉
Prvním krokem je značná dávka sebekritiky. Musíme si uvědomit, že celou řadu zákazníků začíná moderní konzumerismus štvát, proto ostatně tak letí různé alternativy jako je například zero waste nebo bio produkty.
Je dobré začít kriticky přemýšlet, jestli opravdu zákazník potřebuje naše produkty a kdy se o nich chce dozvědět. Velké firmy se snaží využít reklamní rozpočty. Často se snaží využít celý budget a až poté přemýšlejí, jak ho využít. Alespoň z naší zkušenosti. Co z toho má asi tak uživatel a potenciální zákazník?
Stejně kriticky se ptejte: a když ukážu reklamu teď, nenaštvu je? Lidé nemají rádi, když jim reklama kazí oblíbený seriál nebo jim vyskakuje v e-mailu. Naopak jsou s ní smíření na sociálních sítích, stahování nebo poslechu online rádia.
Nová mantra marketingu: human-centered everything
Má-li být reklama úspěšná, musí se vymanit z marketérské bubliny. Jakmile přestaneme řešit rozpočty a začneme myslet na zákazníky, máme vyhráno.
Staňte se nejlepším kamarádem vašich zákazníků. Lidé jako reklamu často vnímají PPC, různé travné bannery, pop-up okna. Ale málokdo vnímá jako reklamu recenze, porovnání produktů či blogy.
Tento blog je nepochybně náš marketingový nástroj, ale snažíme se pro vás tvořit užitečný obsah, který vám usnadní práci. Přemýšlíme nad tím, jak vám data pomohou nebo jestli vás vůbec inspirují. A pokud data nebaví ani nás, nezatěžujeme vás s nimi. Proč je čas nás všech je vzácný, tak proč se zdržovat zbytečnostmi.
Málokdy vybíráme zábavná data. Ostatně náš blog čtete pracovně, nevydáváme komix. Než začnete dělat jakoukoli reklamu, ptejte se: „jak přesně s ní někomu pomůžete.“ Až pak se zeptejte, jestli taky něco vydělá.
Reklama nemusí bavit, když je užitečná.
Málokterá video reklama, před oblíbenou skladbou na YouTube je skutečně užitečná, a proto lidé používají adblocky. Je to jejich obrana proti marketingové nudě. Uvažte, že jen 26 % lidí nachází díky reklamě to, co je zajímá. To není lichotivé procento.
Přečtěte si, naše tipy, jak dělat smysluplnou reklamu, kterou si nikdo blokovat nebude.