V posledním newsletteru jsme se ptali, jestli testujete nebo se raději spoléháte na intuici. Přišlo nám podezřele málo hlasů, takže prohlašujeme anketu za neplatnou. Že vy se bojíte přiznat?
Nedivíme se, testování zabere hodně času a vyžaduje pokročilé znalosti analytiky. Málokterý marketér má dost času testování plánovat, a to vůbec nemluvíme o realizaci. Na druhou stranu, bez testování se konverzní trasy optimalizovat nedají. Naštěstí máme tip, jak objevit palčivá míst na webu a ani nemusíte být odborníci na Google Analytics.
Nahrajte si všechno dění
Existují nástroje, které umí mapovat a nahrávat web. V AITOMu využíváme především nástroj HotJar, nicméně můžete využít i české alternativy.
Tyto nástroje umí vytvořit heat a scroll mapy. Proč se o to zajímat? Pokud na heat mapě vidíte, že uživatelé klikají na obrázky a nikoli na tlačítka nebo naklikají vůbec, máte nějaký UX problém. Možná nejsou tlačítka dost výrazná nebo je uživatel prostě zmatený z jiných vizuálních prvků.
Podobně je to se scroll mapou. Obecně lidé neskrolují, proto byste měli vždy nějaký konverzní prvek mít v horní části stránky, kterou uživatel vidí, aniž by skroloval. (Ve webařské hantýrce bychom řekli: „umístit konverzní tlačítko nad fold.“
Nástroje umí také nahrávat chování uživatelů. Anonymně, pochopitelně, ale k tomu později. Vidíte tak přímo, kde si uživatelé nevědí rady. Shlédnout videa je sice časově náročnější, ale informace jsou neocenitelné.
A je to vůbec košér podle GDPR
Copak bychom doporučili něco, co není? Samozřejmě, že ano, ale musíte si nástroje adekvátně nastavit. Můžete uživatele identifikovat podle IP adresy nebo absolutně anonymizovat.
Nástroje obvykle poskytují například takovouto sérii informací: „uživatel má monitor o rozměru 1920×1080, operační systém windows, prohlížeč chrome, nachází se v libereckém kraji.“ Tyto informace neobsahují osobní údaj. Popravdě byste podle toho nedokázali identifikovat člověka ani ve vaší ulici, natož v rámci kraje.
Konkrétně u HotJaru jsme otázku soukromí řešili přímo s Louanne, pověřenkyní pro ochranu osobních údajů. HotJar zašifruje IP adresu uživatele (což je osobní údaj) ještě než IP adresu uloží na svůj server a zahodí klíč. Identitu konkrétního uživatele tak není možné odhalit.
Nástroj dokonce šifruje i všechny formuláře:
Vždy si ale raději prověřte úroveň zabezpečení přímo u vybraného nástroje.
Porovnání nástrojů
Nástroj | Sídlo | Trial | Verze zdarma | Měsíční cena | Funkce | Benefit | GDPR | Instalace | |
Hotjar | Malta | 15 dní | Ano, pro osobní využití | Limit: 200 pageviews/denně, 300 video nahrávek, mapy 3 stránek | od 80 € | heat mapa, scroll mapa, nahrávání chování, měření konverzní trasy, průzkumy,rychlý feedback | Zvýhodněná nabídka pro neziskovky | Anonymizuje veškerá data, nevyužívá cookies | Měřící kód se nasazuje přes GTM. |
Mouseflow | Dánsko | 14 dní | Ano | Limit: 100 video nahrávek/měsíčně, 1 konverzní trasa | od 29 € | heat mapa, nahrávání chování, měření konverzní trasy,rychlý feedback | Anonymizuje veškerá data, nevyužívá cookies. | Je nutné vložit do kódu stránek Javascriptový kód | |
Inspectlet | USA | NE | Ano | Limit: 1 000 video nahrávek/měsíčně, 1 000 A/B testerů, 10 000 pageviews/měsíčně, neumí analýzu konverzní trasy | od 39 USD (cca 34 €) | heat mapa, scroll mapa, nahrávání chování, měření konverzní trasy, analýza formulářů, A/B testování | Anonymizuje veškerá data, nevyužívá cookies. | Měřící kód se nasazuje přes GTM. | |
Smartlook | Česká republika | 10 dní | Ano | Limit: 100 000 návštěv/denně, 300 video nahrávek, mapy 3 stránek, měření 1 konverzní trasy | od 349 Kč (cca 14 €) | heat mapa, scroll mapa, nahrávání chování, měření konverzní trasy, chat | Uživatele můžete identifikovat, například si poznačit uživatele s poptávkou (k tomu je ale nutný souhlas) | Nahrávání IP adres a formulářu je defaultně vypnuté, k jejich nahrávní potřebujete souhlas. | Měřící kód se nasazuje přes GTM. |
Monkey Tracker | Česká republika | NE | Ano | Limit: 30 000 návštěv/měsíčně | od 239 Kč (cca 9 |) | heat mapa, scroll mapa | Neziskovky mohou měřit zdarma. | Anonymizuje veškerá data, nevyužívá cookies. | Měřící kód se nasazuje přes GTM. |
Uvedené nástroje jsou jen ilustrativní příklad, nástrojů existuje obrovské množství. Kvalitní porovnání dalších nabízí třeba Similartech na svém webu.