SEO je časově náročné a to především, pokud s optimalizací začínáte. Pouček jsou plné knihovny i internet, a z množství informací, možná ani nevíte, kde začít. Začněte lokálně.
Lokální SEO je skvělou možností, jak se zviditelnit pro malé podniky, které nemohou konkurovat korporacím s horentními rozpočty na marketing.
Vzdálenost uživatele je klíčová
Lokalita má velký vliv na výsledky vyhledávání. Podle výzkumu americké agentury Moz si 90 % marketérů myslí, že Google dá alespoň někdy přednost stránkám v blízkém okolí před kvalitnějšími stránkami.
Konkrétní vyhledávací algoritmy jsou obchodním tajemstvím Googlu. Přesto čas od času Google prozradí, jaké faktory posuzuje a zbytek si marketéři snaží domyslet. Oficiálně se Google soustředí především na tři faktory:
- Relevanci
- Vzdálenost
- Známost
První dva faktory jsou dané, třetí můžete ovlivnit v rámci své marketingové strategie.
Nebuďte tajemní a řekněte Google vše
Potřebujete totiž, aby uživatel dostal co nejvíce informací a to přehledně. Většinu informací o firmě řadí Google do tzv. knowledge panelu.
Tento panel se v zahraničí zobrazí téměř ve 40 % hledání. Téměř polovina dotazovaných marketérů doporučuje vyplnit i FAQ, novinky a další druhořadé informace, podle jejich názoru o ti má vliv na výsledky hledanosti. 91 % marketérů si, myslí, že vliv mají i recenze a to, jak vás hodnotí zákazníci.
Ukázky dobře vyplněného panelu:
Jak začít s lokálním SEO
Musíte začít 3 kroky:
- Na webových stránkách uveďte:
- Popis služeb (K popisu použijte relevantní klíčová slova)
- Adresu
- Přesnou adresu
- Lokální označení oblasti
- Popis cesty
- Založte si profil na webu Google Moje Firma a vyplňte všechny požadované údaje včetně fotografií.
- Pomocí strukturovaných dat v kódu webu označte:
- Otevírací dobu
- Adresu
- Jméno
- Telefon
- Nabízené služby
Tipy, jak strukturovaná data připravit, najdete třeba zde. Jestli kódy fungují korektně, zjistíte pomocí nástroje od Googlu.
Nečekejte rychlé konverze
SEO, i to lokální, je běh na delší trať. Obzvláště lokální SEO se snaží zaměřit na podporu brandu, nikoli výkonnostní kampaně. Z dlouhodobého pohledu se ale vyplatí.
Google se snaží svým algoritmem napodobit chování a očekávání reálných uživatelů. A reálný uživatel nepochybně stojí o lokální menší podniky. Svými kroky se Google velmi pravděpodobně pokouší zviditelnit i menším firmám, bez vlastního marketingového týmu. Většinu kroků výše totiž zvládnete sami nebo jen s drobnou výpomocí.
Jaké další faktory si pohlídat?
Podle jiného amerického výzkumu 2018 Local Search Ranking Factors se hodnotí tyto aspekty:
- Kvalita firemní profilu na Google
- Odkazové portfolio (zpětné odkazy, anchor texty, autority domény)
- Recenze (počet a různorodost recenzí)
- Signály on-page (klíčová slova, metatagy, autorita domény)
- Citace
- Chování uživatelů (CTR, prokliky na mobilních zařízeních)
- Personalizace
- Engagement na sociálních sítích
Negativní hodnocení přijměte a nekritizujte
Snažte se motivovat zákazníky, aby vás hodnotili na Googlu nebo sociálních sítích.
Mnoho firem nerado vidí negativní kritiku, ale pozor – nikdy takovou kritiku nemažte, ani se nepouštějte do ofenzivy vůči zákazníkovi. Jak v takových případech komunikovat, řeší mnohé marketingové učebnice o krizové komunikaci.
Základem je vždy poděkovat za zpětnou vazbu a přiznat problém. Reagujte klidně a asertivně. Ocení to Google i autor recenze.