Tome, co je na úspěšném vedení projektu nejdůležitější?
Určitě dobře vyladěný proces. Můžeš mít skvělé lidi a špičkové technologie, ale k ničemu ti to nepomůže, když je nedokážeš dobře využít. Slovo proces zní sice teoreticky a se zákazníkem o něm zpravidla nemluvíme, ale já ho vidím jako takovou živou mapu. Ta zajišťuje, aby se projekt posouval plynule dopředu. Abychom všichni v každou chvíli věděli, co máme dělat a proč. Když vše funguje, jak má, vypadá to pak docela jednoduše a samozřejmě.
V AITOMu věnujeme velikou péči dvěma věcem. Aby zákazník dostal špičkový výsledek naší práce, včas a podle plánu. Stejně důležité pro nás ale je, aby projekty probíhaly v pohodě, bez zádrhelů a aby jejich vývoj znamenal pro zákazníka co nejmenší zátěž. Vlastně abychom všichni strávili společné týdny či měsíce práce příjemně a smysluplně.
Když obojí funguje hladce a nikoho ani nenapadne myslet na slovo proces v pozadí, tak jsem odvedl svou práci dobře a mám radost.
Jak poznáš agenturu, která má procesy dobře postavené?
Na první pohled těžko. Vždycky doporučuji dát na osobní reference od konkrétních firem.
Nicméně už krátce po začátku spolupráce jde poznat to podstatné. Jste u dobré agentury, když:
- Všichni vědí, co pro vás mají dělat, a vy víte, proč to dělají.
- Nenaráží se nečekaně na otázky, které měly být vyřešené už před startem.
- Dozvíte se vše důležité, aniž o to musíte žádat. Kdy jsou potřeba vaše podklady. Do kdy máte odevzdat korektury. Kdy uvidíte první verzi webu. Jaké varianty řešení se v danou chvíli zvažují. Zkrátka všechno, co znát potřebujete, aniž by vás to zbytečně zatížilo.
Takových detailů, ukrytých za vyladěným procesem, je mnohem víc. Zní to jednoduše, ale samozřejmost to rozhodně není.
V AITOMu stavíš i složité informační systémy. Jak se liší od běžných projektů?
Komplexní IT systémy, které vznikají několik měsíců a propojují složitá data, mě nesmírně baví. CRM, fakturační systém, výrobní a skladový systém nebo rozsáhlý e-shop … to vše můžeme spojit do jednoho fungujícího organismu, který posune zákazníkovu firmu o generaci dál. Přemýšlím pak o procesu jako o příběhu. Vyplatí se postavit nejprve menší funkční část a na ní přidávat další kusy, až vznikne celek propojující několik IT systémů firmy.
Průběh projektu nikdy nevymyslíme předem a je potřeba hodně zkušeností, aby výsledek byl perfektní. Každý další kus projektu stojí na dobře položených otázkách: Co je cílem a jak se k němu efektivně dostat? Co nejlepšího můžeme udělat v dalším kroku? Jaké možnosti to zákazníkovi přinese?
Na co jsi v AITOMu nejvíc hrdý?
Jednoznačně na naše nadstandardní vztahy se zákazníky. Pracují tu profesionálové, kteří sice sbírají ocenění v IT soutěžích, ale v záplavě wireframů a budgetů neztratili srdce. Vztahy s lidmi mě vlastně zajímají nejvíc. I když je výstupem naší práce informační produkt, zákazník je pro mě v první řadě člověk, kterému chci porozumět a strávit s ním týdny nebo měsíce příjemné spolupráce.