Konkrétní tipy z Copycampu 2019 očima Veroniky:
Hodně muziky za málo peněz – holky z H1
Lucie Hrdinová a Martina Tomková z agentury H1 daly dohromady pár tipů, jak s nízkými náklady dosáhnout v textech velkých změn. Pomocí detailů. Zkušený online specialista by je měl mít dávno v malíčku, ale když nás tlačí čas, občas na ně zapomínáme. Pojďme si jich pár připomenout:
- na obyčejných anchor textech ukázaly, jak každé “klikněte ZDE” změněné třeba na “chci si vybrat auto” posouvá web v organickém vyhledávání nahoru. Zkrátka za pár sekund práce velký posun, někdy i o desítky příček ve výsledcích organického vyhledávání.
- prezentovaly konkrétní case studies na využití “newsjackingu”. Aktuálních témat vtipně zapojených do marketingu. Dobře využitá událost, která hýbe společností, dokáže totiž zvednout návštěvnost o stovky procent. Politická kauza, drahé máslo nebo tygr uniklý ze ZOO. Vlastně to všichni víme, ale kdo z nás má každý den oči na stopkách a hledá?
Tip: Mazlete se s anchor texty a začněte se dívat na titulky v novinách jako na marketingové příležitosti.
Za vším hledej příběh – René Nekuda
René Nekuda je král českého příběhového nebe. Vidí příběh úplně všude. Úplně. V umění, +politice, náboženství, sportu i ve vzdělání. Vzpomínky na dávnou dovolenou máme v paměti uloženy ve formě mikropříběhů, záblesků událostí nebo pocitů. Pár sekund, které nám přirozeně utkvěly. Proč to tak dobře funguje, vysvětluje i narativní psychologie. Ta říká, že každý člověk svůj život přirozeně vnímá jako příběh.
Tip: Zkuste příště místo suchého sdělení faktů chytře zakomponovat informace do příběhu.
René uvedl příklad na houbařské sezóně. Pokud nám televizní zpravodajství jednoduše sdělí, že letos vyrostlo o 35 % více hříbků než loni, nejspíš informaci brzy zapomeneme. Ale co když ji autor vloží do příběhu? Třeba o muži, který ráno ve 4h vstal, aby stihnul nasbírat ty nejlepší kousky hub a udělal své ženě radost. Protože hřibů letos roste o 35 % více než loni, přinesl jich domů plný koš a ženě připraví skvělou smaženici. Krása. Která žena by takového muže nechtěla a který muž by si o zmíněném nadšenci nepomyslel své? Informace si k nám našla cestu skrze příběh.
Vychytávka: Pořiďte si na stůl DIXIT karty a vyzkoušejte obrazové asociace jako zdroj inspirace. Tento pomocník vám rozproudí fantazii pro vyprávění příběhu na lusknutí prstu.
Zpětná vazba bolí – Martina Vévodová
Martina z Obsahové agentury přišla s tématem, které sice není ani vtipné, ani oblíbené, zato ho všichni potřebujeme jako sůl. Jak ze zpětné vazby co nejvíce vytěžit? Logicky je nám všem jasné, že bez konstruktivní kritiky si můžeme o zlepšování textů nechat jenom zdát. Ale stejně to chce dávku hrdinství, nechat si texty pravidelně proškrtat. V Obsahové agentuře na to mají propracovanou “metodiku” se spoustou užitečných bodů. Tak třeba:
- Zpětnou vazbu si neberte osobně. (Řekněme si narovinu, že to samo o sobě je disciplína, kterou většina z nás musí trénovat. Pokud si věci osobně berete často, doporučujeme si nejprve přečíst knihu Čtyři dohody od Dona Miguela Ruize 😉
- Soustřeďte se vždy na stejné body, které v textu hlídáte, a pojmenujte je. Klišé, zbytečná vata, opakování slov, mezititulky… vaše zpětná vazba bude konzistentní a budete se v ní zlepšovat.
- Nezapomínejte v revizi i chválit. Kolegovi se uleví a ochotněji uvidí ve svém textu nedostatky. (To sice víme, ale v zápalu zpětné vazby často vynecháváme).
Nechat se dobrovolně kritizovat je jednoznačně vystoupení z komfortní zóny. Ale ten pocit, když se překonáme a díky kritice píšeme den ode dne líp, by měl dobrému markeťákovi stát za pravidelnou dávku masochistického utrpení.
Tip: Pusťte kolegy do svých textů, ať je rozcupují na kousky a nenechají v nich písmeno na písmeni. S odstupem času jim poděkujete :).
Bonus pro každý den: Sledujte své idoly
Využijte bezedné studny inspirace, kterou máme všichni na dosah. Sledujte pravidelně své copy idoly na sociálních sítích nebo blozích. Dejte si s nimi každé ráno desetiminutovku u kafe a zkuste se na své texty dívat jejich očima. Přináší to svěží vítr.
Verča má na mušce třeba: Otto Bohuše, Richarda Dobiáše, Michelle Losekoot nebo Ondřeje Ilinčeva. A vy?
Chcete také zlepšit výkon svého webu?