V online marketingu to platí stejně. Jeden chytrý krok nebo drobná SEO úprava dokáže zvednout návštěvnost webu víc, než náročné a drahé změny. Typickým příkladem je micro copy. Drobné texty, tlačítka, odkazy, chybové hlášky, políčka formulářů… Zdánlivé maličkosti, kterým se vyplatí věnovat důkladnou péči a bohatě se odmění. Mají totiž větší sílu, než to na první pohled vypadá. Dokážou návštěvníka nadchnout i otrávit, vyhnat z webu i motivovat k nákupu.
Sepsali jsme pro vás 5 jednoduchých pravidel chytrého micro copy. Projděte s nimi svůj web a pusťte se do drobných změn s velkým efektem ještě dnes!
1. Buďte lidští
Pište tak, jak mluvíte. Srozumitelně a osobně. Uživatel se s vámi bude dobře cítit a bude mít chuť u vás zůstat. Začít můžete třeba jednoduchou hrou: najděte libovolný micro text na svém webu. Představte si, že uživatel stojí proti vám a chtěli byste mu tu stejnou věc nahlas říct. Řekli byste ji tak, jak je napsaná? Pokud ano, tak máte bod a jdeme dál. Pokud ne, stačí málo:
Tak třeba:
- Pojďme na další stránku zní příjemněji než Na další.
- Co dalšího si vyberete? zní lépe než Pokračovat v objednávce.
2. Motivujte a nabízejte řešení
Otevřete zákazníkovi dveře a dejte mu dobrý důvod vejít. Vysvětlete na první pohled, proč je výhodné u vás nakoupit nebo zanechat kontakt. Většina z nás touží po výhodách a jednodušším životě. Kdo nám ho dopřeje, vyhrává.
Zkuste to třeba takto:
- Sdílet tento produkt s přáteli přepište na Nenechte své přátele nakupovat špatné zboží. Kdo by nechtěl pomoct svým blízkým:-).
- Stránka je nedostupná změňte na Někde se nám zaseklo spojení, za chvíli už to určitě poběží! Zatím si můžete projít žhavé novinky na našem e-shopu.
Takto například sbírají e-maily v knihkupectví Dobrovský:
3. Místo pokynů pokládejte otázky
Než projde zákazník jedním objednacím procesem v e-shopu, dostane přibližně deset pokynů. Objednejte, vyplňte, zadejte, vyberte… . Zní to logicky a zvykli jsme si. O to příjemnější je ale nakoupit tam, kde se necítíte jako na vojně.
Cítíte ten rozdíl?
- Jak chcete balíček doručit? místo Zvolte dopravu.
- Co dalšího vám udělá radost? místo Přejděte k další položce.
4. Buďte předvídaví
Co by mohlo uživatele přimět k opuštění webu? Co by nemusel sám od sebe pochopit a vzdal by objednávku? Zákazník na webu často zabloudí v místě, kde byste to vůbec nečekali. Vyplatí se být předvídavý a odpovědět mu na otázky ještě dřív, než ho vůbec napadnou. Ušetříte mu energii na přemýšlení a odmění se vám tím, že na stránkách zůstane o něco déle nebo objedná více. Prostě proto, že ho cestou nic nezarazí.
- Dobrým příkladem jsou předvánoční nákupy. Nenechte zákazníka znejistět a ujistěte ho co nejdřív: Vybíráte u nás dárek pod stromeček? V pohodě to stihneme.
- Cyklistickému e-shopu může nárůst objednávek přinést informace u každého produktu: Kolo vám zašleme seřízené. Zákazník pak může pustit s hlavy starost s prvním servisem a užít si objednávání.
5. Zkuste pobavit
Tedy ne za každou cenu. U dobrého micro copy se nemusí nutně uživatel popadat za břicho. Ale když najdete dobrou příležitost zlepšit mu náladu nebo ho dokonce rozesmát, je hřích ji nevyužít! Hrajte si se slovy, využijte kontext nebo prostě jenom buďte milí:-).
Mistrem inspirace je legendární český Woox.cz. Ten nikdy nezklame:
A tip na závěr? Berte micro copy jako zábavnou hru s vysokou přidanou hodnotou. Každý krok k lepšímu se počítá!