A tak jsme uspořádali naše historicky první webináře. A protože ne všechno, co vypadá snadně, ve skutečnosti tak snadné je, shrnuli naši key accounti své zkušenosti do pár bodů. Tady jsou:
5 kroků k úspěšnému webináři
Tedy k takovému, který:
- Zaujme vaši cílovou skupinu
- Přinese nové poptávky nebo kontakty
- Rozšíří o vás povědomí ve vašem oboru
Bez přípravy to nepůjde
Online trapas? To nechceš! Na první pohled všechno působí jednoduše, vždyť webinářů je plný internet. Od šití po investování na burze. Takže to svádí myslet si, že stačí pozvat posluchače, zapnout kameru a hodinu mluvit. Omyl! Podceněná příprava si koleduje o pořádný malér v přímém přenosu.
Perfektně připravit si proto musíme:
- Techniku, připojení i samotné prostředí, ze kterého budeme vysílat
- Délku a obsah webináře, včetně prezentace
- Mluvení do prázdné obrazovky – zvlášť pokud používáme program, který nám neumožní posluchače vidět
Zvlášť pořádáte-li první webinář, stojí za to celý si ho odvysílat nanečisto a víckrát projít slabší místa. Mít jistotu, že se vejdete do určeného času a umíte ovládat všechny funkce použité aplikace. Sdílení obrazovky, vypnutí mikrofonu nebo třeba nahrávání.
Haló. Za týden vysíláme!
Abyste nevysílali jen pro kolegy, musíte dát o webináři vědět světu. A ještě předtím samozřejmě zvolit dobře téma. Dejte si čas na přemýšlení a najděte takové, které řeší konkrétní potřebu vašich zákazníků. Lidé mají rádi například „5 triků pro…“, „3 osvědčené tipy na…“ , ale také dobře položené otázky. Třeba „Jak na krmení křečků?“ nebo „Jak investovat do nemovitostí a vyřešit jednou provždy své příjmy?“.
Zkoušejte vymýšlet taková témata, na která jste ještě webinář u konkurence neviděli a která mají pro vaše zákazníky v praktickém businessovém životě skutečnou přidanou hodnotu.
K propagaci využijte sociální sítě i mailing a hrajte o každého účastníka. Nikdy nevíte, který z nich je vaším budoucím klientem. Osvědčilo se nám webinář několikrát připomenout na Facebooku, aby se informace o něm dostala k co největšímu počtu lidí, kteří jej mohou využít.
Začínáme… a jedeme dál
Máme zapnuto, lidé se přihlásili a je čas začít. Koukáme sice do prázdné obrazovky, ale tam na druhém konci sedí desítky nebo stovky lidí. Stojí za to ujistit se, že nás dobře vidí i slyší.
Na internetu najdete webináře, které jdou rovnou do tématu. Žádný pozdrav a žádné instrukce k nahrávání nebo poslechu. A dojem? Hodně neosobní. Dobrý úvod pomůže posluchači usadit se u vysílání, v klidu zamíchat mléko do kávy a naladit se na vás.
A samotný obsah? Měl by mít promyšlenou strukturu, ve které se divák orientuje. Měl by být rozdělený do logických celků, přičemž na konci každého z nich se hodí udělat malou rekapitulaci hlavních bodů. Vlastně jako ve škole:-).
Aby, jako… vlastně jsme chtěli říct…
Webinář se rozjíždí a přichází to hlavní – udržet několik desítek minut posluchačovu pozornost a předat mu své sdělení srozumitelně. Mnozí na to trénují roky, ale to není důvod abychom to s trochou odvahy a tréninku nezvládli i my ostatní.
Pro začátek stačí držet se ve vyjadřování pár základních pravidel:
- Pozor na vycpávková slova. Aby…jako…eee…vlastně … schválně si dejte pár dní nácvik souvislého projevu do kamery bez nich. Pokaždé, když máte chuť jedno z nich říct, zůstańte u mlčení. Přemýšlet se dá i potichu 🙂.
- Mluvte přirozeně. Jako byste to celé vykládali klientovi na osobní schůzce u kávy. Není to proslov na Oxford, ale vaše vlastní povídání pro vaše vlastní zákazníky.
- Nezapomeňte na humor. S úsměvem a odlehčeně jdou vysvětlit i složitější věci. Schválně se pojďme vsadit, kterou část webináře si po skončení budou zákazníci nejvíc pamatovat :-).
Křivka pozornosti
Křivka pozornosti u každého člověka kolísá. Nahoru dolů nahoru dolů… Nikdo nevnímá na 100 % všechno, co během vysílání říkáte. Můžete se však postarat, aby toho posluchači vnímali co nejvíc. Pro udržení pozornosti se kromě poutavého obsahu vyplatí střídat různé aktivity. Proložte webinář zajímavými prvky, čas s vámi jim pak uteče mnohem příjemněji. Zkuste třeba:
- Anketu s rychlým sečtením hlasů
- Pokládat řečnické otázky
- Uspořádat hledání konkurence přes Google
- Nechat posluchače zadat do Googlu klíčová slova související s jejich oborem
- Uvádět co nejkonkrétnější příklady z vaší vlastní praxe
Na závěr se vyplatí nechat dost času na dotazy. Věnovat prostor každému, kdo se chce osobně na něco zeptat. Dobrý dojem z webináře podtrhnete i tím, když všem účastníkům pošlete po skončení kompletní prezentaci a v řádu dnů pak videozáznam. Lidé ho mohou sdílet s kolegy nebo se k němu při své vlastní práci vracet.
Rada na závěr? Zachovejte chladnou hlavu! Štěstí přeje odvážným a pro svou prezentaci uděláte nejlíp, když k ní přidáte humor a dobrou náladu.
Potřebujete pomoci s online prezentací?