Bolesti starého webu
Důvodů pro tvorbu nových stránek měl klient několik. Ty původní byly málo přehledné, plné různorodého obsahu. Především ale technologicky i strukturou neodpovídaly současným potřebám uživatelů. Pokud jste potřebovali vědět víc, než jestli bude o víkendu na chalupě pršet, hledali jste odbornější informace dlouho a obtížně.
Vzhledem k robustnosti webu a náročnosti celého procesu došli lidé v marketingu k závěru, že na zadání nového webu potřebují odborné partnery. To byla ta pravá chvíle pro nás, protože v rozsáhlých vstupních studiích jsme jako ryby ve vodě.
Ve výběrovém řízení jsme nabídli cenu o 25 % nižší, než na kolik zněl rozpočet klienta. Soutěž jsme vyhráli a pustili se do práce.
Vzít to za správný konec
Tak rozsáhlý projekt bylo potřeba rozdělit víc fází. Začali jsme osvědčenými kroky.
-
Seznámili jsme klienta s našim procesem a ujasnili jsme mu, co a kdy od něj budeme potřebovat.
-
Nastavili jsme společně 8 cílových skupin, pro které web tvoříme:
-
běžní uživatelé
-
lidé s hlubším zájmem o počasí. Majitelé lodí, lyžaři, balónoví letci, pracovníci leteckého provozu, zdravotnického systému atd.
-
-
Vytvořili jsme strukturu.
Další fáze trvala několik týdnů. Pomáhali jsme klientovi ujasnit si, který stávající obsah bude potřeba přenést do nových stránek a podle jakého klíče ho rozdělit. Stránku za stránkou jsme procházeli původní texty a třídili je z pohledu nové struktury.
Důležitým krokem byla i strategie, jak budeme pracovat s aplikacemi třetích stran, které do funkcí webu vstupují.
Živý proces
K novému webu mělo na straně klienta co říci mnoho lidí z různých oborů, kteří s ním denně pracují. Postupovali jsme proto interaktivně, abychom na nikoho a nic nezapomněli.
-
Scházeli jsme se jednou týdně a postupovali interaktivně.
-
Zapojili jsme klienta do celé procesu tak, aby vzniklo společné dílo, se kterým bude 100% spokojený.
-
Klient vytvořil na své straně tzv. “webovou skupinu” – složenou ze specialistů klíčových oborů – meteorologie, klimatologie, hydrologie atd. Jejich úkolem bylo ohlídat, aby za jejich specializaci vznikl na novém webu ten správný obsah.
Technická specifikace kritické infrastruktury státu: Sousto pro zkušené
Web ČHMÚ je součástí kritické infrastruktury státu a ČHMÚ je zároveň členem Bezpečnostní rady státu. Co to pro web znamená?
-
vysoké požadavky na dostupnost 24/7
-
mimořádně vysoké nároky na dostupnost všech aplikací, včetně aplikací třetích stran
-
vysoký důraz na zátěž – např. v případě povodní se musí na web dostat každý, kdo potřebuje aktuální informace
Pro projekt jsme tedy tvořili dvě podrobné technické specifikace:
-
technickou specifikaci z pohledu funkcí a struktury
-
technickou specifikaci z pohledu datových toků
Závěrem přípravných kroků byl kompletní návrh nové moderní grafiky.
Připravit klienta na výběrové řízení
Aby mohl klient otevřít výběrové řízení na agenturu, která samotný web podle našeho zadání vytvoří, potřeboval od nás ještě pomoci s finální fází příprav.
-
Vyspecifikovali jsme pro něj hodnotící kritéria do výběrového řízení.
-
Dodali jsme expertní odhad náročnosti vývoje a rozsahu aplikace.
-
Dodali jsme expertní odhad časové náročnosti realizace.
-
Pomohli jsme připravit zadávací dokumentaci ve spolupráci s právním oddělením a oddělením veřejných zakázek.
Všechny tyto dokumenty chrání klienta před extra náklady a prodlužováním termínu, ke kterým zvlášť u veřejných zakázek často dochází.
„Největší bolestí veřejných IT zakázek je fakt, že se často obtížně dotahují do úspěšného konce. Díky našim zkušenostem a také díky procesu, kterým jsme společně prošli, nyní lidé z ČHMÚ přesně vědí, co chtít a jaké kroky udělat. Co čekat od vývojářské firmy, s jakými náklady a v jakém termínu. To je podle našich zkušeností klíčem k úspěšnému dokončení většiny softwarových zakázek ve veřejném prostoru,” říká Martina Filipová, naše Key Account Manažerka.