Otázky na začátku – odpovědi na konci
Do tvorby webu vstupuje v tak velké státní instituci mnoho oddělení a odborníků. Zkoordinovat jejich potřeby i zájmy je zpravidla pro interního člověka nemožné. Zato pro nás je to úkol jako dělaný na míru. S robustními weby pro státní instituce máme bohaté zkušenosti. Zejména se zapeklitým procesem jejich návrhu. I díky tomu jsme vyhráli výběrové řízení a pustili se do spolupráce.
Naším úkolem bylo vytvořit projekt a zadávací dokumentaci pro nové robustní stránky, které budou funkčnější, přehlednější a modernější.
“Web se za léta užívání rozrostl do míry, kdy je nepřehledný. Lidé potřebují informace rychle dostupné a přehledné. A k tomu bylo potřeba přestavět stránky od základů,” říká o začátku našeho projektu Zuzana Štíchová, tisková mluvčí MZV.
Od píky – tedy od vstupní studie
Než jsme se pustili do konkrétních návrhů a třídění nápadů, potřebovali jsme důkladnou analýzu. Tedy vstupní studii, která odpoví na otázky:
-
pro které uživatele má být web určený?
-
kdo a jaký typ informací na něm vyhledává?
-
v jakých situacích ho lidé nejvíce potřebují?
-
jaká témata pokrývá obsah, jak je logicky rozdělit, co nechat a co ubrat?
-
kdo všechno bude web spravovat a přidávat na něj obsah?
-
které technologie do funkcí webu vstupují a jaké technologické parametry musí splňovat?
Podstatným krokem v realizaci pak bylo pečlivé definování cílových skupin. Web Ministerstva zahraničních věcí využívá mnoho lidí, domácích i zahraničních, pro mnoho účelů. Při práci, cestování, krizových situacích… a rozsah i hloubka jeho obsahu neumožňuje, aby všichni našli potřebné informace stejnou rychlostí. Po důkladné diskusi jsme společně určili tři hlavní cílové skupiny budoucího webu:
-
cestovatelská veřejnost
-
novináři
-
cizinci cestující do ČR
Pokročilá analýza stávajícího obsahu nakonec dala základ návrhu nového uspořádání.
Dobrý mediátor je poklad!
U vzniku každého nového webu existuje spousta zájmů, nápadů, možných cest k realizaci. Nám praxe opakovaně ukazuje, že bez zkušeného projektového vedení se k cíli nejde dostat. Proto jsme si jako agentura určili hlavní metu – dovést projekt do bodu, kdy bude mít klient jasno:
-
co přesně chce – jaký má být výsledek
-
kolik to má stát a jak dlouho to má trvat
-
na základě jakých kritérií vypsat výběrové řízení na realizaci
-
jaké technologické parametry bude web vyžadovat
-
jaká práce ho ještě čeká do spuštění
To vše se nám v roli mediátora podařilo ve slíbeném čase i za slíbený rozpočet, včetně kompletní dokumentace. Ten obsahuje kompletní výstup projektu, na kterém může nyní ministerstvo postavit finální web:
-
strukturu
-
obsah
-
grafiku
-
technologické specifikace včetně kybernetických rizik.
“Stejně jako u jiných rozsáhlých státních zakázek se nejlepším řešením ukázalo rozdělit tvorbu nových stránek na přípravnou a realizační fázi. Provedli jsme klienta postupně procesem analýzy, plánování toho, jak web zjednodušit a soustředit podobné informace na jedno místo, až po finální dokumentaci.,” říká Key Account Managerka AITOMu Martina Filipová.
Jsme na výsledek naší spolupráce hrdí a děkujeme všem odborníkům na straně ministerstva, kteří se na společném díle podíleli. Těšíme se na váš nový web!
Chcete také pomoci s přípravou rozsáhlého webového projektu?